Kauppakorkeakoulun vuoden opettaja Mikko Kepsu: Opiskelijat, kysykää rohkeasti!

03.11.2014

Turun kauppakorkeakoulun vuoden 2014 opettaja on yliopisto-opettaja Mikko Kepsu laskentatoimen ja rahoituksen laitokselta.

​Mikko Kepsu on Turun kauppakorkeakoulun vuoden opettaja.

​Turun KY on valinnut Mikko Kepsun Turun kauppakorkeakoulun vuoden opettajaksi. Valinta tehtiin äänestyksen perusteella, ja se julkistettiin Turun KY:n 64. vuosijuhlilla lokakuun lopussa.

Mikko Kepsu opettaa rahoituksen peruskurssia ja investointilaskelmakurssia toisen vuoden opiskelijoille, minkä lisäksi hän opettaa johdon laskentatoimea kaikkien tiedekuntien opiskelijoille suunnatussa liiketoimintaosaamisen perusopintokokonaisuudessa ja rahoituksen syventäviä opintoja.

Kepsu on opettanut rahoitusta jo yli kymmenen vuoden ajan. Hän kertoo, että erityisesti rahoituksen perusteiden kurssi on kasvattanut jatkuvasti suosiotaan opiskelijoiden keskuudessa. Opiskelijamäärät ovat rahoituksen kursseilla isoja, kuten muillakin kauppakorkeakoulun suurimman oppiaineen laskentatoimen ja rahoituksen kursseilla.

‒ Isot massat ovat selkeä haaste: vaikka haluaisinkin teettää enemmän ryhmätöitä ja kokeilla erilaisia opetusmenetelmiä, on se haastavaa, jos opiskelijoita on paljon.

Vuoden opettaja on kuitenkin onnistunut vastaamaan haasteeseen.

Valintaperusteissa Kepsua kiitetään muun muassa seuraavin sanoin: huikean ammattitaitoinen opettaja sekä mielenkiintoinen luennoitsija, jolla on kyky selittää vaikeitakin asioita helposti ymmärrettävällä asialla ja innostavasti; hän kannustaa ja motivoi, hän osaa olla läsnä niin, että opiskelijan on helppo kysyä epäselviä asioita tai pyytää tarkennuksia; hänen opettamisestaan näkyy into ja halu opettaa ja saada opiskelijat oppimaan sekä sisäistämään asioita ja motivoiva, omistautunut, valloittava persoona sekä osallistava opettaja.

Kepsu sanoo, että opiskelijoilta saatu tunnustus on iso asia, osoitus siitä, että hän on onnistunut työssään.

‒ Opettajan tehtävä ei ole osoittaa omaa oppineisuuttaan, vaan viestiä asioita opiskelijoille. Halu opettaa ja innostunut asenne tarttuvat opiskelijoihin. Itsensä pitää laittaa likoon, olla opetustilanteessa aidosti läsnä: opiskelijat pitää saada ajattelemaan. Etäisestikin voi opettaa, mutta se ei ole mielekästä, vuoden opettaja sanoo.

Kepsu toivoo, että opiskelijat ottavat opettajasta ja opetustilanteesta kaiken irti.

‒ Ehdottomasti pitää kysyä, jos mielessä on jotain. Kysyn aina, onko asia selvä: jos en saa vastauksia, en tiedä, pitääkö vielä kertoa lisää. Opetustilanne on oikea foorumi kysyä. Onnistuneilla kursseilla myös opiskelijat ottavat vastuuta ja osallistuvat ‒ voin tarinoida aiheesta 1,5 tuntia, mutta se ei ole kenellekään se mielekkäin vaihtoehto.

Yliopisto-opettaja Mikko Kepsu on kehittänyt ja opettanut rahoituksen perus- ja jatkokursseja kauppakorkeakoulussa 2000-luvun alusta saakka. Kepsu on ohjannut monen vuoden ajan kandin- ja maisterintutkielmia. Tällä hetkellä vuoden opettajan työajasta vajaa 15 prosenttia on suunnattu tutkimuksen tekemiseen. KTT Kepsu tutkii tuloksenjärjestelyä vuonna 2012 tarkastetun väitöskirjansa pohjalta.

>> Lue Turun KY:n uutinen aiheesta

Teksti: Taru Suhonen