Kauppakorkeakouluun perustettiin kansainvälisesti ainutlaatuinen tulevaisuudentutkimuksen oppiaine

06.08.2013

Turun yliopistossa aloitetaan tulevaisuudentutkimuksen asiantuntijoiden koulutus.

Turun kauppakorkeakoulussa tulevaisuudentutkimusta voi jatkossa opiskella pääaineena Futures Studies -maisteriohjelmassa sekä perustettavassa jatkokoulutusohjelmassa, jonka ensimmäinen haku alkaa syyskuussa ja päättyy marraskuussa 2013.

‒ Oppiaineen perustaminen on merkittävä ja pitkään odotettu askel Tulevaisuuden tutkimuskeskukselle. Samalla se on ainutlaatuista myös koko alan kansainvälisellä kentällä, toteaa keskuksen johtaja Juha Kaskinen.

Turun yliopistossa aloitetaan tulevaisuudentutkimuksen asiantuntijoiden koulutus, kun aiemmin erillislaitoksena toiminut Tulevaisuuden tutkimuskeskus siirtyi osaksi Turun yliopiston kauppakorkeakoulua 1.8. alkaen. Oppiaineena keskus aloittaa maisterin- ja tohtorintutkintojen myöntämisen.

Integraatio vahvistaa kauppakorkeakoulun monitieteisyyttä

Juha Kaskisen mukaan kauppakorkeakouluun yhdistymisellä on selviä etuja erityisesti yritysten ennakoinnin kehittämisessä, kestävän kehityksen ja vastuullisen liiketoiminnan tutkimuksessa ja opetuksessa sekä yleisen tulevaisuusajattelun juurruttamisessa.

‒ Tulevaisuudentutkimus on käytännönläheistä ja pyrimmekin vahvaan yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen. Intressimme ovat kauppakorkeakoulun kanssa siten hyvinkin yhdenmukaisia.

Turun kauppakorkeakoulun johtajan Markus Granlundin mukaan integraatio on merkittävä kauppakorkeakoulun uuden strategian näkökulmasta.

‒ Tulevaisuuden tutkimuskeskus tuo kouluun monitieteistä erityisosaamista, mikä omalta osaltaan edistää tavoitteitamme profiloitua kansainvälisesti uniikeilla tavoilla, Granlund sanoo.

TS

Luotu 06.08.2013 | Muokattu 06.08.2013