Kemian Nobel-palkinnon juuret juontavat Turun yliopistoon

08.10.2014

Turun yliopiston kunniatohtori Stefan W. Hell on yksi kolmesta tämän vuoden kemian Nobel-palkinnon saajasta. Kemian Nobel myönnettiin huipputarkkojen optisten mikroskooppien kehittäjille.

Turun yliopistossa 1990-luvulla tutkijana työskennellyt Stefan W. Hell promovoitiin keväällä 2009 yliopiston lääketieteellisen tiedekunnan kunniatohtoriksi.

​Kemian Nobel-palkinnon saavat Eric Betzig, William E. Moerner ja Stefan W. Hell. Kolmikko on tehnyt uraauurtavaa työtä kehittäessään huipputarkkaa korkearesoluutiomikroskopiaa.

Saksalainen Stefan W. Hell promovoitiin vuonna 2009 Turun yliopiston lääketieteellisen tiedekunnan kunniatohtoriksi. Kunniatohtoriluennollaan toukokuussa 2009 Hell avasi sitä, miten mikroskooppien kehitys on mullistanut biotieteellisen tutkimuksen.

– Voi sanoa – ja tämä ei ole liioittelua – että resoluution kehittäminen alkoi Turusta, lääketieteellisen fysiikan yksiköstä vuonna 1993, Hell totesi.

Professori Pekka Hänninen lääketieteellisestä tiedekunnasta on ilahtunut pitkäaikaisen yhteistyökumppanin saamasta palkinnosta. Hänninen kertoo, että Nobel-komitean tiedotteessa mainitut Hellin keksinnöt vuosilta 1994 ja 1995 tehtiin Turun yliopistossa, jossa Hell toimi tuolloin post doc -tutkijana.

– Nobel myönnettiin tutkimuksesta, jonka perusjulkaisut ja innovaatio on tehty Turun yliopistossa, Hänninen summaa.

Hänninen tutustui Helliin aikoinaan Heidelbergissä Euroopan molekyylibiologian laboratoriossa. Heidelbergistä Hell tuli Turkuun ja sai Suomen Akatemialta rahoituksen tutkimukselle, jonka lähtökohtia monet suuret tutkimuksen rahoittajamaat epäilivät.

– Korkearesoluutiomikroskopia on pitkälti Turusta lähtöisin. Stefan W. Hell johti 90-luvulla Turun yliopistossa korkearesoluutiomikroskopian periaatetta kehittänyttä tutkijaryhmää, Hänninen kertoo.

Hellin tutkimustyö loi osaltaan pohjaa kansallisesti merkittävälle Turku BioImaging -tutkimusinfrastruktuurille, joka perustettiin vuonna 2007.

Teksti: Jussi Matikainen
Kuva: Turun yliopiston viestintä