Kestävän kehityksen opintokokonaisuus vakinaistettiin opetustarjontaan

06.08.2013

Kestävä kehitys haastaa myös yliopistot mukaan muutokseen. Turun yliopistossa aihepiiriä lähestytään monitieteisesti sosiaalisesta, ympäristöllisestä, kulttuurisesta ja taloudellisesta näkökulmasta.

​Tulevaisuuden tutkimuskeskuksen koordinoima KEKO on yliopiston kaikkien tiedekuntien opiskelijoille tarjottava opintokokonaisuus.

‒ Kestävä kehitys haastaa ihmiskunnan toimimaan maapallon kantokyvyn puitteissa ja vaatii yksilöitä, organisaatioita ja yrityksiä muuttamaan ajattelu- ja toimintatapojaan. Myös yliopistojen on oltava mukana muutoksessa, sanoo kestävän kehityksen opintokokonaisuuden vastuuopettaja ja koordinaattori Minttu Jaakkola

Jaakkola kertoo, että opintokokonaisuudessa huomioidaan kestävän kehityksen sosiaalinen, ympäristöllinen, kulttuurinen ja taloudellinen ulottuvuus sekä näiden keskinäiset yhteydet. Tavoitteena on aihepiirien oppimisen lisäksi mahdollistaa eri tieteenalojen opiskelijoiden poikkitieteellinen keskustelu sekä oppiminen toisiltaan.

‒ Kestävän kehityksen aihepiirit vaativat tiedekuntien rajat ylittävää keskustelua ja yhteistyötä.

Mukana kansallisessa kehittämistyössä

Kestävän kehityksen opintokokonaisuus starttaa alkavalla syyslukukaudella kuudetta kertaa. Suositun kokonaisuuden aloittaa vuosittain 30‒40 kattavasti eri tiedekuntia edustavaa opiskelijaa.

‒ Opiskelijapalaute on ollut innostunutta. Opiskelijat kertovat saaneensa paitsi kokonaisvaltaisen kuvan kestävästä kehityksestä, myös valmiuksia monitieteiseen keskusteluun sekä yhteistyö- ja projektityöskentelytaitoja.

KEKO sai alkunsa Turun yliopiston ja Turun kauppakorkeakoulun konsortiohankkeena. Kuluneet viisi lukuvuotta se on toiminut strategisella rahoituksella. Syyslukukaudesta 2013 alkaen kestävän kehityksen opintokokonaisuus on vakituisesti Turun yliopiston opetustarjonnassa.

‒ Monitieteinen opintokokonaisuus on verkottanut yliopiston opettajia ja tutkijoita sekä ollut myös mukana kansallisessa kestävän kehityksen korkeakouluopetuksen kehittämistyössä. Opintokokonaisuuden vakinaistaminen opetustarjontaan kertoo Turun yliopiston tahtotilasta sitoutua edistämään kestävää kehitystä tänä vuonna valmistellun kansallisen kestävän kehityksen yhteiskuntasitoumuksen mukaisesti, Jaakkola sanoo.

Taru Suhonen

Luotu 06.08.2013 | Muokattu 29.06.2021