Kieli- ja käännöstieteilijät viettivät Tiedepäivää teemalla ”Kieli yhteiskunnassa”
Tiedepäivässä jaettiin Kipinä-palkinto tutkimusansioista sekä tänä vuonna ensimmäisen kerran myös Majakka-palkinto opetusansioista.
Kieli- ja käännöstieteiden laitoksen ja on tohtoriohjelma Utulingin yhdessä järjestämää Tiedepäivää vietettiin Turun yliopistolla jälleen tänä keväänä. Paikalla oli laitoksen henkilökuntaa, maisterivaiheen opiskelijoita, väitöskirjatutkijoita sekä Turun yliopistosta että Åbo Akademista.
Tiedepäivän teemana oli Kieli yhteiskunnassa. Pääpuhuja oli apulaisprofessori Johanna Isosävi (Helsingin yliopisto), joka käsitteli kiinnostavalla tavalla suomalaisen ja ranskalaisen kulttuurin erilaisia käsityksiä kohteliaisuudesta.
Ohjelmassa kuultiin lisäksi tutkimustuloksia kieli- ja käännöstieteiden laitoksen tutkijoiden tutkimushankkeista. Tiedepäivä on matalan kynnyksen foorumi, jossa voi keskusteluttaa omaa tutkimustaan ja esitellä tutkimussuunnitelmia.
Tiedepäivässä jaettiin lisäksi laitoksen Kipinä- ja Majakka-palkinnot.
Kipinä-palkinnon tutkimusansioista sai tänä vuonna yliopistonlehtori, dosentti Paula Sjöblom. Hän on nimistöntutkimuksen ja kaupallisten nimien tunnustettu ja arvostettu tutkija, joka on tuonut kielitieteellistä asiantuntijuutta myös monitieteisiin tutkimushankkeisiin.
– Paula tekee näkyvää, aktiivista ja tärkeää tutkimustyötä samalla kun opettaa aktiivisesti. Hän on viime vuosina julkaissut kolmella eri kielellä ja osallistuu myös yhteiskunnalliseen keskusteluun ja julkaisee populaareja julkaisuja. Hänen tutkimusteemansa herättävät keskustelua ja luovat laajempaa kiinnostusta laitoksella tehtyyn tutkimukseen. Sjöblom on onnistunut luomaan itselleen selkeän tutkimusprofiilin ja edennyt ansiokkaasti yhdeksi Suomen johtavista asiantuntijoista, palkintoperusteissa kiiteltiin.
Ensimmäistä kertaa jaetun Majakka-palkinnon opetusansioista sai yliopistonlehtori Janne Skaffari.
Palkintoperusteissa häntä kiiteltiin kokeneeksi ja motivoituneeksi opettajaksi, joka ei tyydy tekemään asioita rutiinilla, vaan kehittää jatkuvasti uusia ja parempia tapoja välittää tietoa opiskelijoille sekä testata heidän osaamistaan. Skaffarin opetus perustuu vahvasti tutkimukseen.
– Hän on positiivinen ja helposti lähestyttävä sekä aina valmis mentoroimaan kollegoita ja jakamaan opetusmateriaalejaan. Skaffari on ollut luotettava ja asiantunteva koulutuksen kehittäjä laitos- ja tiedekuntatasolla. Lisäksi hänellä on ollut keskeinen rooli valtakunnallisten valintakokeiden suunnittelussa ja järjestämisessä.