Kievin Kielidiplomi 2024 -palkinto Kandice Barrosille

10.04.2024
Turun yliopiston kieli- ja viestintäopintojen keskus jakoi torstaina 21.3.2024 Satakielikuukauden päätteeksi toista kertaa Kielidiplomi-palkinnon opiskelijalle, joka on ansioitunut kieliopinnoissaan.

Palkinnonsaaja oli tänä vuonna tutkijatohtori Kandice Barros, joka työskentelee kone- ja tuotantotekniikan laitoksella teknillisessä tiedekunnassa. Kandice sai tunnustuksen, koska hän on osoittanut erityistä motivaatiota ja sitoutumista suomi vieraana kielenä -opintoihin sekä innokkuutta kehittää suomen kielen taitoaan myös vapaa-ajallaan. Tänä vuonna Kielidiplomi-palkinto myönnettiin suomi vieraana kielenä -opiskelijalle, sillä kansainvälisten tutkinto-ohjelmien lisääntyessä yliopistolla, suomen kielen oppimiseen ja kotoutumiseen halutaan kieli- ja viestintäopintojen keskuksella kiinnittää erityistä huomiota.

Kandice aloitti suomen kielen opiskelun Turun yliopiston kieli- ja viestintäopintojen keskuksella viime vuonna, kun hän muutti Brasiliasta Suomeen. Hän kertoo, että suomen kielen opiskeluun häntä motivoi erityisesti se, että hän pitää haasteista. Suomen kielen kursseille osallistuminen on onnistunut joustavien työtuntien ja esihenkilön tuen ansiosta. Kurssien lisäksi hän opiskelee suomea vapaa-ajallaan päivittäin muun muassa katsomalla uutisia ja lastenohjelmia suomeksi, kuuntelemalla suomenkielistä musiikkia ja tekemällä sanaristikoita. Lisäksi hän organisoi suomenoppijoille tarkoitettua näytelmäkerhoa. Kandice sanoo olevansa onnekas, että hän voi harjoitella suomea myös suomalaisten ystäviensä kanssa, joita hän on löytänyt muun muassa yliopiston Buddy-ohjelman kautta sekä harrastustensa, jääkiekon ja squashin, parista.

Toisille suomen ja muiden kielten oppijoille hän vinkkaa, että ei kannata pelätä virheiden tekemistä, vaan puhua rohkeasti ihmisille. Hänen mukaansa on myös tärkeää tutustua omiin tapoihinsa oppia, koska vaikka opetus tarjoaa jotakin kaikille, opiskelijan täytyy olla itse aktiivinen kieltä oppiakseen. Kandice kokee, että suomen kielen osaaminen Suomessa on välttämätöntä, sillä se lisää kuulumisen tunnetta ja helpottaa kotoutumista. Lisäksi hän ajattelee, että suomen kielellä kommunikoiminen arjessa on paikallisen kulttuurin ja ihmisten arvostamista.

Lämpimät onnittelut Kandice!

Luotu 10.04.2024 | Muokattu 10.04.2024