Kiinan kielen opetus alkaa Turussa

16.09.2019

Kieli- ja käännöstieteiden laitos aloittaa kiinan kielen opetuksen syksyllä 2020. Aiemmin Itä-Aasian kielten koulutusvastuu on ollut ainoastaan Helsingin yliopistossa.

Tämä on uusi avaus laajentaa laitoksen kielipalettia, laitoksen johtaja Marjut Johansson sanoo.

Tällä hetkellä laitoksella on täysmittaiset erikoistumiskielet seuraavissa kielissä: englanti, espanja, italia, klassilliset kielet ja antiikin kulttuuri, pohjoismaiset kielet, ranska, saksa, suomi ja suomalais-ugrilainen kielentutkimus. Venäjän kielen maisterivaiheen koulutusvastuu lakkaa puolestaan keväällä 2021. Tämän jälkeen venäjää voi opiskella ainoastaan sivuaineena.

Kiinan kielen koulutus alkaa vaiheittain: vuoden syksyllä 2020 otetaan sivuaineopiskelijoita ja siitä vuoden päästä 2021 ensimmäiset pääaineopiskelijat voivat aloittaa opinnot. Kiinan kieleen rekrytoidaan yliopistonlehtori ja myöhemmin professori tai apulaisprofessori. Koulutuksen eri vaiheiden toteuttaminen tapahtuu vähitellen.

Koulutuksessa keskitytään nykykieleen ja nykyisen kulttuurin ja yhteiskunnan ajankohtaisiin kysymyksiin. Näitä kysymyksiä voivat olla monikielisyystilanteet, jotka syntyvät ihmisten liikkuvuuden tai kaupunkien monikulttuuristumisen myötä. Muita keskeisiä teemoja ovat esimerkiksi kielipolitiikka ja työelämän kieli- ja viestintäkäytännöt, Johansson kertoo.

Maisterivaiheessa kiinan kieli sijoittuu laitoksen kieliasiantuntijan tutkinto-ohjelmaan, jossa käsitellään vastaavia kysymyksiä.

Koulutusta on tarkoitus toteuttaa yhteistyössä muun muassa Itä-Aasian tutkimuskeskuksen (CEAS) ja Kieli- ja viestintäopintojen keskuksen (KieVi) kanssa.

Tavoitteena on sellainen koulutus, jotta valmistuneet voivat sijoittua erilaisiin tehtäviin  julkishallinnossa, kolmannella sektorilla, kansainvälisissä tehtävissä, liike-elämässä tai erilaisissa viestintään liittyviin tehtäviin. Aineyhdistelmä sivuaineita voivat olla eri ihmistieteet, kauppatieteet, yrittäjyysopinnot tai vaikkapa teknologiset sivuaineet, Johansson sanoo.

Lisätietoja:
Marjut Johansson, professori, kieli- ja käännöstieteiden laitoksen johtaja, marjut.johansson@utu.fi

Luotu 16.09.2019 | Muokattu 16.09.2019