Kiinnostus japanin kieleen kasvaa rajusti

23.03.2018

Itä-Aasian tutkimus- ja koulutuskeskuksessa (CEAS) juuri työnsä aloittanut Yoko Demelius taittelee Turun työväenopiston aulassa kauniista paperista kurkia. Origami, anime ja manga ovat jo vuosia toimineet koukkuina, jotka vetävät ihmisiä japanilaisen kulttuurin ja yhteiskunnan pauloihin. Kiinnostus Itä-Aasian kulttuureihin ja yhteiskuntiin näkyy vahvasti CEASissa.

​Maria Kubincova (vas.) ja Milla Heikkinen opiskelevat ensimmäistä vuottaan Itä-Aasian tutkimus- ja koulutuskeksuksen maisteriohjelmassa. Molemmat tunnustivat yllättyneensä iloisesti siitä, kuinka vaativaa ja samalla antoisaa koulutus on. – Keskuksen henkilökunta on oman alansa huippuosaajia. Me opimme parhailta, Kubincova ja Heikkinen totesivat Japani-päivässä.

Itä-Aasian tutkimus- ja koulutuskeskus on Suomen ensimmäinen ja ainoa Itä-Aasian nyky-yhteiskuntien tutkimukseen ja opetukseen keskittyvä akateeminen keskus. Kandidaattivaiheessa opiskella voi sivuaineen verran, kansainvälinen Master's Program in East Asian Studies mahdollistaa opiskelun maisteriksi saakka.

Maria Kubincova ja Milla Heikkinen  aloittivat maisteriopintonsa viime syksynä ja tunnustavat olevansa yllättyneitä siitä, kuinka laadukasta ja vaativaa opetus on. Kubincova saapui Turkuun Slovakiasta oltuaan tyytymätön kandivaiheensa opetuksen tasoon. Heikkinen opiskeli kandidaatin tutkintonsa Yhdysvalloissa.

– Odotin, että opetus olisi rennompaa, mutta opetus on todella haastavaa ja vaativaa, onneksi. Ja opettajat tuntevat alansa todella hyvin. On meillä mitä tahansa kysyttävää, heiltä löytyy aina vastaus, Heikkinen totesi.

ceas-keskus.jpg
Perjantaina CEASin väki esitteli yksikkönsä toimintaa Turun eri oppilaisten ja kaupungin yhteisessä Japani-päivässä. Aiemmin tapahtuma on keskittynyt harrastus- ja kulttuuriesittelyihin, nyt vahvasti esille tuotiin Turussa tarjolla olevat harvinaisen laajat mahdollisuudet opiskella japanin kieltä. CEASin rinnalla toimintaansa esitteli muun muassa Ippo-verkosto, joka kokoaa yhteen japaninkielen koulutusta antavia yläkouluja ja lukioita.

– Kiinnostus kaikkia Itä-Aasian kulttuureja ja yhteiskuntia kohtaan on kasvanut. Japanin osalta todellinen buumi koettiin 2000-luvun alussa mangan ja animen myötä, sen jälkeen kasvoi erityisesti kiinnostus Koreoita kohtaan, yliopisto-opettaja Annamari Konttinen (kuvassa vas.) sanoo.

Helsingin yliopistossa voi opiskella japanin kieltä, mutta Turussa pääpaino on yhteiskuntatieteellisessä tutkimuksessa ja nyky-yhteiskunnassa. Sen rinnalla keskuksen opiskelijat opiskelevat kiinnostuksensa pääkohteena olevan maan kieltä eli japania, kiinaa tai koreaa.

Turun japania voi opiskella jo peruskoulussa äidinkielenä, vieraana kielenä japanin opiskelu onnistuu niin yläasteella kuin lukiossakin. Iltalukion japanin kielen koulutuksella on jo pitkät juuret. Yliopistossa on jo useamman vuoden ajan japanin kielen oppiin pyrkinyt vuosittain satoja uusia opiskelijoita, ja valtaosa ei mahtunut kurssille. Nyt CEAS on yhdessä kieli- ja viestintäopintojen keskuksen kanssa rakentanut yliopistoon oppimispolun, jossa voi edetä alkeista aina vaativan ammattisanaston osaamiseen.

– Nykyisin voimme tarjota kaikille mahdollisuuden aloittaa kielenoppimisen, sillä ensimmäinen lukukausi suoritetaan kieli- ja viestintäopintojen keskuksessa nettiopintoina, Konttinen sanoo.

Lauantaina 24.3. kello 13–16 Turun yliopiston Publicumissa (Assistentinkatu 7) järjestetään japanin kielen puhetilaisuus jo 32. kerran.

– Osallistujat esittävät lyhyen puheenvuoron vapaavalintaisesta aiheesta, ja voittaja palkitaan matkalla Japaniin. Tapahtuman tavoitteena on kannustaa opiskelijoita japanin opinnoissaan.

Puhetilaisuuden järjestävät Japanin kielen ja kulttuurin opettajien yhdistys ry. ja Turun yliopiston Itä-Aasian tutkimus- ja koulutuskeskus.

>> Katso video, miten Yoko Demelius taittelee paperista kurki-origamin

Erja Hyytiäinen