Kirsi-Mari Kallio on Porin yliopistokeskuksen vuoden tutkija

26.09.2017

KTT Kirsi-Mari Kallio Turun yliopiston kauppakorkeakoulun Porin yksiköstä julistettiin Porin yliopistokeskuksen Vuoden tutkijaksi TiedeAreena-yleisötapahtuman iltajuhlassa 22.9.2017.

​Kirsi-Mari Kallio työskentelee tällä hetkellä kauppakorkeakoulun Porin yksikössä apulaisprofessorina. Vuoden tutkijan valinnut raati nosti valintaperusteluissa esiin erityisesti Kallion pitkän kokonaisuran Porin yliopistokeskuksessa.

Perusteluissa todetaan, että Kallio on ollut aktiivisesti mukana rakentamassa yliopistoyksikköään ja sen tutkijayhteisöä yhtäjaksoisesti vuodesta 2004. Hän on suorittanut perustutkintonsa kauppakorkeakoulussa Turussa ja väitellyt vuonna 2015 Porin yksikössä. Tämän lisäksi hän on tehnyt pitkäjänteistä kehitystyötä omassa yksikössään ja toimii parhaillaan yksikkönsä apulaisprofessorina. Kallio on menestynyt erittäin hyvin tieteellisessä julkaisutoiminnassaan, vaikka hänellä on ollut koko ajan mittava määrä opetusta. Tämän lisäksi hän on ollut mukana monipuolisesti erilaisissa hankkeissa sekä ollut hakemassa suuruusluokaltaan merkittäviä rahoituksia eri projekteissa.

Tänä vuonna vuoden tutkijan valitsi ensimmäistä kertaa Satakunnan elinkeinoelämästä, teollisuudesta ja kulttuurialoilta kokoon kutsuttu raati, johon kuuluivat Petri Paajanen (Vatajankosken Sähkö Oy), Timo Aro (Porin kaupunki), Ville Aalto-Setälä (OP-ryhmä/Osuuspankki) ja Juhani Ruohonen (Satakunnan museo).

Vuoden tutkija on valittu Porin yliopistokeskuksen tutkimuksen johtoryhmän toimesta jo vuodesta 2006 lähtien.

Tilaisuudessa luovutettiin myös Porin yliopistokeskuksen Vuoden tiedeviestijä -palkinto. Porin yliopistokeskuksen viestintäryhmä valitsi vuoden tiedeviestijäksi pelillistämiseen keskittyvän kansainvälisen GamiFIN -konferenssin, joka järjestettiin Porin yliopistokeskuksessa 9.‒10.5.2017.

Valinnan perusteena oli ensimmäistä kertaa järjestetyn konferenssin herättämä laaja kansainvälinen kiinnostus. Viestintäryhmä kiitti tapahtumaa myös siitä, että se esitteli tuoreimpia tutkimustuloksia useamman tieteenalan näkökulmasta, keräsi yhteen toista sataa asiantuntijaa useammista eri maista ja toi Porin yliopistokeskuksen sekä sen monitieteisen yhteisön paremmin esille.

Vuoden tiedeviestijä valittiin ensimmäisen kerran vuonna 2016.

Luotu 26.09.2017 | Muokattu 29.09.2017