KiVa Koulu -ohjelma laajenee Latviaan

30.03.2023

Latvian tasavallan valtionkanslia (The State Chancellery of the Republic of Latvia) aloittaa KiVa-ohjelman toteuttamisen kouluissa syyskuusta 2023 alkaen. Valtionkanslia, the Children and Adolescent Resource Centre, Latvian SOS-lapsikyläyhdistys, Latvian yliopisto ja Riian Stradinsin yliopisto ovat tehneet yhteistyötä, jotta KiVa-ohjelma saadaan käyttöön kouluissa kiusaamisen vähentämiseksi ja ehkäisemiseksi.

Allekirjoitustilaisuus pidettiin 10. maaliskuuta 2023 Latvian Riiassa opetus- ja tiedeministeri Anda Čakšan läsnä ollessa.

– Meille on tärkeää, että jokainen lapsi ja nuori tuntee olonsa turvalliseksi ja turvatuksi kouluympäristössä. Avaamalla kansainvälisen KiVa kiusaamisen vastaisen ohjelman olemme askeleen lähempänä kiusaamisen ja väkivallan poistamisesta oppilaitoksista. Olemme vastuussa jokaisen lapsen kehityksestä ja mahdollisuudesta saada täysipainoinen ja turvallinen koulutus, Čakša korostaa.

Mrs. Anda Čakša, Minister of Education and Science, and Prof. Christina Salmivalli, University of Turku, at the signing ceremony
Anda Čakša, Latvian opetus- ja tiedeministeri ja professori Christina Salmivalli sopimuksen allekirjoitustilaisuudessa

Materiaalien kääntäminen ja lokalisointi on jo aloitettu. Kouluttajat tullaan perehdyttämään perusteellisesti KiVa-ohjelmaan ja KiVan metodologiaan, jotta koulut saavat laadukasta tukea ohjelman toteuttamiseksi.

Professori Christina Salmivalli, joka on yksi ohjelman perustajista, oli mukana allekirjoitustilaisuudessa.
–On ollut upeaa seurata sitä prosessia, jolla monen sektorin yhteistyönä on tuotu KiVa Latviaan. Mukana olevat ihmiset ovat sitoutuneita ja innostuneita ja olen varma että yhteistyömme tämän uuden partnerin kanssa tulee sujumaan erinomaisesti, Salmivalli toteaa. Salmivalli kertoi myös tutkimusryhmänsä kehittävän KiVa-ohjelmaa jatkuvasti uuden tiedon ja tukimateriaalien pohjalta.

Latvian tasavallan valtionkanslia on KiVan lisenssikumppani Latviassa. Valtiokanslia on valtionhallinnon keskus, joka toimii suoraan pääministerin alaisuudessa. Sen tehtävänä on varmistaa hallituksen työ ja tarjota pääministerille ja hallitukselle dataan ja tutkimukseen perustuvaa tietoa, arvioida erilaisia toimintaskenaarioita ja houkutella asiantuntijoita eri aloilta ja siten edistää tarkempia, faktoihin perustuvia päätöksiä. Hiljattain sen tehtäväksi tuli myös suunnitella Latvian kestävää kehitystä, seurata hallituksen julkilausuman toimeenpanoa sekä hallita valtion omistamia yrityksiä.

Group picture from the signing ceremony.
Allekirjoitustilaisuuden osallistujia, mukana Latvian opetus- ja tiedeministeri, Turun yliopiston, Latvian valtionkanslian, the Children and Adolescent Resource Centre:n, Latvian SOS lapsikyläyhdistyksen, Latvian yliopiston ja Riian Stradins yliopiston edustajia.

Luotu 30.03.2023 | Muokattu 30.03.2023