Koneen Säätiöltä rahoitus Ukrainan sotaa pakeneville tutkijoille

17.03.2022

Turun yliopiston Turku Institute for Advanced Studies (TIAS) -tutkijakollegium on saanut Koneen Säätiöltä lisärahoituksen Ukrainan sotaa pakenevien tutkijoiden palkkaukseen.

Koneen Säätiö on päättänyt tukea Ukrainan sotaa pakenevia tutkijoita ja taiteilijoita työskentelyapurahoilla ja residenssipaikoilla. Säätiö myönsi 180 500 euron lisärahoituksen Turun yliopiston TIAS-tutkijakollegiumin Scholars at Risk -ohjelmalle. Koneen Säätiö on jo aiemmin myöntänyt ohjelmalle 290 000 euron rahoituksen vuosille 2022–2025.

Koneen Säätiö pyrkii rahoituksella vastaamaan Ukrainan sodan aiheuttamaan inhimilliseen kärsimykseen ja hätään.

– Pyrimme tekemään nopeat tukipäätökset ja käyttämään tuen kanavoimisessa olemassa olevia rakenteita, jotta tuki saavuttaisi mahdollisimman hyvin kotimaistaan pakenevat ukrainalaiset, venäläiset ja valkovenäläiset tutkijat ja taiteilijat. Säätiöiden pitkäjänteistä tukea ukrainalaisille ja diktatuurista kärsiville venäläisille tarvitaan myös jatkossa. Säätiöiden työ on myös rauhantyötä, kertoo säätiön tiede- ja taiderahoituksen johtaja Kalle Korhonen.

Myönnetyllä lisärahoituksella Turun yliopisto voi palkata TIAS-tutkijakollegiumiin esimerkiksi post doc -tutkijan kahdeksi vuodeksi ja kollegiumtutkijan vuodeksi.

– Ukrainan traagiset tapahtumat ovat järkyttäneet meitä kaikkia. TIAS haluaa tehdä osuutensa auttaakseen ukrainalaisia kollegoitamme ja ottaa ilolla vastaan Koneen säätiön osoittaman sitoutumisen eli rahoituksen, jolla ukrainalaisia uhattuja tutkijoita voidaan palkata työskentelemään kollegioomme, TIASin johtaja, professori Martin Cloonan sanoo.

Rahoituksen sai myös Helsingin yliopiston tutkijakollegium Baltian maista, Venäjältä, Valko-Venäjältä ja Ukrainasta tulevien tutkijoiden vierailuohjelmalle. Koneen Säätiön residenssit Saaren kartanolla Mynämäellä ja Helsingin Lauttasaaressa ottavat vastaan tulijoita Ukrainasta, ja näihin residenssipaikkoihin myönnettiin lisärahoitusta. Säätiön hallitus myönsi lisäapurahoja yhteensä lähes 400 000 euroa kokouksessaan 14.3.2022. Säätiön säännöt eivät mahdollista humanitäärisen avun antamista Ukrainaan.

Luotu 17.03.2022 | Muokattu 21.03.2022