Koronasuojauksen taso yliopistolla säilyy tiukkana

03.03.2021

Yliopisto on tällä hetkellä koronavalomallin tasolla punainen kaikilla kampuksillaan. Koronavalomalli määrittää koronavirukselta suojautumisen tason Turun yliopistossa.

Yliopiston koronavalomallin punaisen tason mukaisesti työnteko ja opiskelu tapahtuvat pääasiassa etäyhteyksin. Kasvomaskeja pitää käyttää kaikissa yliopiston tiloissa. Minimi suojaetäisyys toisiin henkilöihin on 2 metriä.

Yliopiston johto on päättänyt 3.3.2021 säilyttää henkilölukumäärärajoitukset ennallaan. Enimmäisosallistujamäärä yliopiston sisä- ja ulkotiloissa on 10 henkilöä. Henkilölukumäärät koskevat yliopiston sisäistä toimintaa.  Yliopistossa ei toistaiseksi järjestetä yleisötilaisuuksia.

Opetuksessa on käytössä pienryhmissä 10 henkilön maksimiosallistujamäärä, millä varmistetaan, että välttämätön lähiopetus voi jatkua. Exam-tenttitilojen käyttö jatkuu ohjeistusten mukaan ja ryhmätyötiloja on käytössä rajoitetusti.

Varsinais-Suomen koronakoordinaatioryhmä suosittelee 4.3. julkaisemassaan tiedotteessa lähiopetukseen enintään 6 henkilön ryhmäkokoa. Tätä suositusta noudatetaan myös Turun yliopistossa niissä lähiopetusryhmissä, missä se on mahdollista.

– Toimimme tässäkin asiassa vastuullisesti ja pidämme opetuksen ryhmäkoot minimissä. Yliopistossa toteutetaan tällä hetkellä vain välttämätöntä lähiopetusta, pääasiassa opetus toteutetaan etäyhteyksin. Välttämätöntä lähiopetusta järjestetään tiedekunnista eniten lääketieteellisessä tiedekunnassa. Opetusryhmäkokoa on osassa ryhmistä laskettu alle kymmenen henkilön. Aivan kaikissa ryhmissä ryhmäkoon muuttaminen kesken käynnissä olevan opetusperiodin ei olisi ollut perusteltua. Yhteydenpito opiskelijoihin ja riittävän ohjauksen tarjoaminen opintoihin on nyt poikkeusaikana entistäkin tärkeämpää, koulutuksesta vastaava vararehtori Piia Björn sanoo.

Lähiopetuksessa huolehditaan tarkasti yliopiston suojautumistoimien toteutumisesta. Yliopistossa ei ole tiedossa lähiopetukseen liittyviä todettuja koronavirustartuntoja.

> Yliopiston koronavalomalli
> Yliopiston ohjeet koronavirustilanteessa

Mahdolliset lisätietotiedustelut ja kysymykset pyydetään ensisijaisesti lähettämään sähköpostitse osoitteeseen koronainfo@utu.fi.

Uutista muutettu 4.3.2021: Täsmennetty lausetta "Yliopistossa ei ole tiedossa lähiopetukseen liittyviä koronavirustapauksia." muotoon "Yliopistossa ei ole tiedossa lähiopetukseen liittyviä todettuja koronavirustartuntoja." Lisätty tieto Varsinais-Suomen koronakoordinaatioryhmän 4.3. julkaisemasta suosituksesta.

Luotu 03.03.2021 | Muokattu 19.03.2021