​Kotimaisella rypsiöljyllä voidaan korvata tuotua kalaöljyä kalankasvatuksessa

12.08.2013

Kirjolohen ruokintaa voidaan muuttaa kasvipohjaisemmaksi ilman, että kirjolohen ravintoarvot laskevat.

Tutkimuksessa kallis ja yhä rajallisempi ulkomainen kalaöljy korvattiin osittain kotimaisella rypsiöljyllä.

Vaikka kalaöljyn käyttö puolitettiin, kalojen hyvinvointi, kasvu, jalostettavuus, säilyvyys ja maku pysyivät hyvänä. Lisäksi rypsiöljyn käyttö vähensi entisestään kalan vierasainepitoisuuksia verrattuna pelkästään kalaöljyllä kasvatettuihin kaloihin.

Kalan terveelliset rasvahappopitoisuudet saadaan säilymään, kun kasvatuksen loppuvaiheessa siirrytään käyttämään kalaöljypitoisempaa rehua.

Kirjolohi peittoaa luonnonkalat hyödyllisten rasvahappojen määrässä

Tutkimuksessa verrattiin myös kasvatetun kirjolohen ja muun tarjolla olevan kalan ravintoarvoja. Tuloksena oli, että osittain rypsiöljylläkin kasvatetussa kirjolohessa oli enemmän terveydelle hyödyllisiä rasvahappoja kuin kotimaisessa luonnonkalassa tai valkolihaisessa tuontikalassa.

Kalaöljyn käytön vähentäminen paransi tuotantoketjun kannattavuutta. Taloudellinen tarkastelu kattoi vaiheet alkutuotannossa ja jalostuksessa aina kylmä- ja lämminsavutuotteisiin.

Kalaöljyn käytön vähentäminen parantaa lisäksi kalankasvatuksen ekologista kestävyyttä, koska rajallisen luonnonkaloista peräisin olevan kalaraaka-aineen käyttöä voidaan vähentää.

Tutkimushankkeen toteuttivat yhteistyössä Riista- ja kalatalouden tutkimuslaitos, Turun yliopiston biokemian ja elintarvikekemian laitos (nyk. biokemian laitos), Turun yliopiston funktionaalisten elintarvikkeiden kehittämiskeskus ja THL.

TK

Luotu 12.08.2013 | Muokattu 14.08.2013