Kotoutuminen ja yhteiskunnan vastaanottavuus -verkkokurssi tarjoaa tutkimustietoa ja keskusteluja kokemuksista

01.03.2024

Kotoutuminen ja yhteiskunnan vastaanottavuus -verkkokurssilla kotoutumista tarkastellaan kaksisuuntaisena ja moniulotteisena prosessina. Kuulet asiantuntijoiden näkemyksiä ja Suomeen muuttaneiden kokemuksia ja voit osallistua keskusteluihin opintoryhmässä.

Turun yliopiston avoimena yliopisto-opetuksena järjestettävät monikulttuurisuuden opinnot sopivat kaikille, jotka haluavat perehtyä monikulttuurisuutta koskeviin kysymyksiin ja saada uusia näkökulmia aiheeseen. Opinnot sopivat hyvin myös ammatillisen osaamisen kehittämiseen. Suuri osa osallistujista toimii asiantuntijatehtävissä sote- ja koulutusaloilla.

Kotoutuminen ja yhteiskunnan vastaanottavuus (5 op) -verkkokurssi järjestetään 13.3. - 13.5.2024 ja sille voi osallistua paikkakunnasta riippumatta. Opintoihin sisältyy luentotallenteita, verkkokeskusteluja ja opintotehtäviä sekä Turun yliopistossa ma 6.5. klo 16.30 - 18 pidettävä paneelikeskustelu, jossa Suomeen muualta muuttaneet keskustelevat kotoutumisesta. Paneelikeskustelua voi seurata myös verkossa, lisäksi se tallennetaan. Kurssin yhteisissä verkkokeskusteluissa on mahdollisuus pohtia opinnoissa käsiteltäviä kysymyksiä suhteessa omiin kokemuksiin.

- Kotoutuminen on paljon muutakin kuin työllistymistä. Tällä opintojaksolla tulevat tutuiksi niin kotoutumisen teoriat kuin käytännöt Suomessa ja kansainvälisesti, toteaa kurssin vastuuopettaja, tutkimuskeskus ja lippulaiva INVESTin erikoistutkija Minna Tuominen.

Tuomisen lisäksi kurssilla luennoivat muun muassa pakkomuuton ylisukupolvisia kokemuksia tutkinut sosiaalipsykologi Elina Turjanmaa, maahanmuuton ja koulutuksen suhteita tutkineet sosiologi Elina Kilpi-Jakonen sekä kasvatustieteilijä Jenni Alisaari.

Ilmoittaudu kurssille viimeistään 10.3., opintomaksu 75 euroa.

> Tutustu monikulttuurisuuden opintoihin!

Luotu 01.03.2024 | Muokattu 01.03.2024