​Koulutusvalinnan uudet työkalut esillä Educassa

30.01.2014

Turun yliopisto oli mukana omalla osastolla Helsingin Messukeskuksessa järjestetyssä opetus- ja koulutusalan suurtapahtumassa Educassa 24. - 25.1. Kahden päivänä aikana messuilla vieraili arviolta 14 000 opetusalan ammattilaista.

Osastolla esittäytyivät Tulevaisuuden tutkimuskeskuksen koordinoimat Koukku- ja Get a life -hankeet, jotka molemmat tarjoavat uusia työvälineitä nuorille, kun he pohtivat omaa tulevaisuuttaan, koulutusvalintojaan ja työelämää.

- Nuoret saavat nykyisin valtavasti tietoa koulutuksesta, ammateista ja työmarkkinoista. Monille varteenotettavia vaihtoehtoja on runsaasti tai jopa liikaa. Tähän tietotulvaan ja mahdollisuuksien kakofoniaan nuoret tarvitsevat välineitä, jotka auttavat löytämään itselle tärkeitä ja merkityksellisiä asioita, kertoo projektipäällikkö Johanna Ollila.

Tulevaisuusohjauksen tueksi Turun yliopistossa kehitettyjä työvälineitä ovat verkossa toimiva Get a Life -tulevaisuussimulaatio, Pienet suuret valinnat -korttipeli, tehtävärata Seikkailu sumussa sekä tulevaisuusprosessi HUPS - Henkilökohtaisia urapolkuja suuntimassa. Kaikki työvälineet ovat ilmaiseksi tilattavissa ja käytettävissä ja löytyvät hankkeiden omilta nettisivuilta.

Lisä- ja täydennyskoulutukselle on kysyntää

Mukana osastolla ja messuilla oli myös Oppimistutkimuskeskus OTUK, jonka tuotteet ja palvelut kiinnostivat opetusalan ammattilaisia. Avoimen yliopiston tarjonta sekä yliopiston tarjoama ammatillinen jatko- ja täydennyskoulutus kiinnostivat ja herättivät myös paljon kysymyksiä ja keskustelua.

- Opettajan pätevyyksiin liittyvät lisä-,  täydennys- sekä muuntokoulutusmahdollisuudet kiinnostavat, erityisesti kaivattiin monialaisia ja monimuotoisina suoritettavia opettajankoulutuksia, kertoo messuosallistumista koordinoinut osastopäällikkö Erkki Härkönen

Härkösen mukaan messuvieraiden joukossa oli myös paljon Turun yliopistosta valmistuneita alumneja, joita kyselivät  ”alma materin” kuulumisia.

- Aika useaa osastollemme pysähtynyttä kiinnostivat myös yliopistomme tarjoamat opiskelumahdollisuudet omalle jälkikasvulle - mukana olleet valintaoppaat menivät hyvin kaupaksi!

Lisätietoa ja -materiaaleja:

• Turun yliopiston aikuiskoulutuspalvelut, mm. avoin yliopisto: http://www.utu.fi/aikuiskoulutus
• Tulevaisuuden tutkimuskeskuksen Get a life -hanke: getalife.fi
• Tulevaisuuden tutkimuskeskuksen Koukku -hanke: http://www.koukkuun.fi/