Kunniatohtori Einasto: Vain pieni osa universumistamme on silminnähtävää

31.05.2013

Akateemikko, professori Jaan Einasto luennoi Turku-Tartto vierailuluentosarjassa Turun yliopistossa ja paljasti universumin saloja. Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta promovoi Einaston kunniatohtoriksi perjantaina 31.5.2013.

​– On suuri kunnia saada vastaanottaa tämä arvonimi, Einasto kiittelee.

Luennolla professori Esko Valtaoja esitteli Einaston ja kertoi hänen pitkän ja menestyksekkään uransa alusta.

– Professori Einasto julkaisi ensimmäisen kansainvälisesti merkittävän artikkelinsa jo viisikymmentäluvulla. Nyt hänellä on meneillään seitsemäs vuosikymmen tieteen parissa ja tämä toimii esimerkkinä sekä rohkaisuna meille kaikille, Valtaoja sanoo.
Einasto on havainnoinut universumia laajassa mittakaavassa ja vaikuttanut merkittävästi pimeän aineen löytymiseen.

– Hän teki tutkimusta pimeän aineen parissa jo ennen kuin sen olomassaolo hyväksyttiin tähtitieteen laajoissa piireissä. Kuten tiedämme, astronomit voivat olla aika perinteistä porukkaan, Valtaoja sanoo hymyillen.

– Saamme kiittää Einastoa myös onnistuneesta yhteistyöstä Tarton ja Turun yliopistojen observatorioiden välillä.

Universumin salaisuudet

Einaston mukaan Linnunradan tuolla puolen on olemassa muita galakseja ja universumi laajenee jatkuvasti. Universumi myös muodostaa kosmisen verkon, joka koostuu galaksien rihmoista, superklustereista ja tyhjiöistä.

– Näkyvä aines muodostaa ainoastaan pienen osan koko universumin energiasisällöstä. Suurin osa aineesta on pimeää ja pimeä energia on olemassa. Voitaisiin sanoa, että meidän näkyvä maailmamme on vain vuoren pieni huippu, Einasto toteaa.

Se, miksi elämä universumissamme on ylipäätään mahdollista, on avoin kysymys.

honorary-doctor-einasto-2.jpg– Puhtaasti hypoteettisesti voisin sanoa, että universumin ja ihmiskunnan syntymälle on kaksi mahdollista selitystä. Ensimmäinen on se, että luoja tai alkuunpanija halusi elämän syntyvän ja toinen se, että universumimme on vain yksi monesta. Ominaisuudet kuten elektromagneettinen energia ja painovoima ovat perustavanlaatuisia tekijöitä meidän maailmassamme ja voidaan myös ajatella, että elämä täällä on yksi oleellinen ominaisuus. Muissa universumeissa olisi niin erilaiset ominaisuudet, että meidän on mahdotonta havaita niitä, Einasto pohtii.

Entä mikä on Einaston arvostetun uran ja jatkuvan innostuksen salaisuus?

– Kaikkein tärkein ominaisuus, joka sinulla voi olla, on uteliaisuus. Tämä ei päde pelkästään tieteessä vaan elämässä yleensäkin, Einasto kertoo.

Henna Borisoff