Kuvataidekasvatuksen opiskelijoiden teokset esillä Rauman taidemuseossa

18.05.2021

Kuvataideopiskelijoiden teoksia on esillä Rauman taidemuseon näyttelyssä 23.5. saakka. PUUTOS -näyttely rakentuu sekä ulkotiloihin että verkkoon suunnitelluista osioista. Mukana on myös työpajamateriaaleja kaikkien opettajien käyttöön.

– Rauman kampuksen opiskelijat ovat tehneet yhteistyötä Rauman taidemuseon kanssa aiemminkin, mutta nyt mukana on myös Turun kampuksen opiskelijoiden teoksia, kuvataiteen yliopisto-opettaja Ollipekka Kangas kertoo.

Näyttely on levittäytynyt Raumalla useampaan kaupunkikohteeseen: Katariina Westerlingin puistosta Vanhan kirkon raunioiden vieressä löytyy valosta, äänistä ja tuoksuista syntynyt tila, Itäkatu 11:ssä on elävän mallin piirustuksia, Rauman kirjaston lehtilukusalin ikkunassa on Monumentit ja lisää teoksia löytyy Vanhan Rauman Tammelassa Eteläpitkäkatu 17:ssä. Turun kampuksella on nähtävissä ikkunanäyttely Educariumilla ja puuprojektitilassa. Kaikki on esitelty myös Rauman taidemuseon nettisivuilla verkkonäyttelynä.

Verkossa on tutustuttavissa ja otettavissa käyttöön myös kuvataidekasvatuksen opiskelijoiden luomat työpajat alakoululaisille. Esimerkiksi opettajat voivat hyödyntää pajoja oman opetuksensa kimmokkeena. Pajoissa pääsee mielikuvamatkalle, langalla-työpajaan, Muodosta luonto – Luonnosta muoto -teemaan, kasvoruukkutyöpajaan, Unelmien maisemaan sekä  Puugrafiikka-työpajaan.

Rauman taidemuseon museointendentti Heta Kaisto toteaa, että sen minkä näyttely menettää perinteisessä läsnäolossa ja fyysisessä ja materiaalisessa kohtaamisessa, sen vastineeksi uudenlainen näyttely tuottaa kokemuksen, joka on yhtä lailla läsnäoleva, fyysinen ja materiaalinen tavalla, jota emme osaisi ajatella ilman tällaista puutoksen aikaa.

>> PUUTOS-kuvataidekasvatusnäyttely

>> Työpajamateriaalit