KyberVALIOT-hanke tarjoaa mikro- ja pk-yrityksille uuden fyysisen ja virtuaalisen kyberturvallisuustestilaboration

28.09.2018

Turun yliopiston kauppakorkeakoulu on mukana KyberVALIOT-hankkeessa, joka tarjoaa alueen pk-yrityksille, erityisesti valmistavalle teollisuudelle ja it-palvelutarjoajille, mahdollisuuden testata tuotteidensa kyberturvallisuuden.

​KyberVALIOT-hanketta koordinoi Turun ammattikorkeakoulu, ja sen osatoteuttajina toimivat Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu ja Turun yliopiston kauppakorkeakoulu. Toimintaan osallistuvat lisäksi Salon kaupunki sekä Salo IoT Park Oy. Hankkeen rahoittajana toimii Euroopan aluekehitysrahasto.

Hankkeen fyysinen laboratorio sijaitsee Salo IoT Campuksella. Edistyksellisen virtuaalilaboratorion tarjoaa Kymen ammattikorkeakoulun (XAMK) kyberturvallisuuslaboratorio.

Hanke hakee nyt mukaan valmistavan teollisuuden ja IoT-alan yrittäjiä.
‒ Tarjoamme mahdollisuuden kokeilla liiketoiminnassa hyödynnettävien tai myytävien laitteiden ja sovellusten kyberturvallisuutta kehittyneissä laboratorio-olosuhteissa. Tarjoamme yritysten käyttöön joukon kyberturvallisuuden asiantuntijoita, joiden kanssa määrittelemme rakentavat testauskohteet ja -skenaariot sekä liiketoimintasuunnitelmat, kertoo hankkeen projektitutkija Mikko Vermanen Turun yliopiston kauppakorkeakoulun tietojärjestelmätieteestä.

Turun yliopistossa KyberVALIOT-osahankkeen vastaavana johtajana toimivan tietojärjestelmätieteen lehtori Antti Tuomiston mukaan kyberturvallisuuden uhat ja kyky niiden torjumiseen ovat yhä kriittisemmässä asemassa kohteena olevissa palveluissa ja tuotteissa.  Mutta vaatimukset eivät rajoitu vain laitteisiin, vaan ne heijastuvat myös liiketoiminnan jatkuvuuteen, luotettavuuteen ja muihin liiketoiminnan ydinkysymyksiin.

‒ Kyse on laboratorion kannalta myös korkeakouluyhteistyöstä, osaamisesta ja palveluista osana yritysten sisäisiä prosesseja ja liiketoimintamalleja. KyberVALIOT-hankkeeseen osallistumalla yritykset saavat mahdollisuuden pysyä tuetusti mukana kyberturvallisuuden nopeassa kehityksessä hankkeessa toteutettavien pk-yrityksille suunnattujen laboratoriopalvelujen avulla, toteaa Tuomisto.

Mikko Vermasen mukaan hankkeen tähtäimessä ovat laboratorion tulevista palveluista kiinnostuneet pk-yritykset ja it-palveluntarjoajat.

‒ Kysymys on siitä, ollaanko pk-yrityksissä kiinnostuneita edistämään kyberturvallisuutta osana koko yrityksen liiketoiminnan, palvelujen ja tuotteiden kehittämistä. Yrityksen ei tarvitse heti murehtia laajaa kokonaisuutta, vaan mukaan pääsee jo kiinnostuksen tai testattavan tuotteen pohjalta, Vermanen kannustaa.

Kiinnostuitko hankkeesta? Lisätietoja tarjoaa projektitutkija Mikko Vermanen (mikko.vermanen@utu.fi, p. 040 146 0638)

Luotu 28.09.2018 | Muokattu 28.09.2018