Lääketieteelle uusia avoimen julkaisemisen sopimuksia

09.01.2024

Kirjasto on solminut Turun yliopistolle kaksi uutta avoimen julkaisemisen sopimusta lääketieteen lehtiä julkaisevien kustantajien kanssa. Lisäksi Radiological Society of North American kanssa viime vuonna solmittua sopimusta, joka mahdollistaa avoimen julkaisemisen kustantajan neljässä lehdessä, on jatkettu vuoden 2024 loppuun asti. Kaikki sopimukset tarjoavat kirjoittajille mahdollisuuden lisämaksuttomaan avoimeen julkaisemiseen.

Future Science Groupin kanssa solmittu kaksivuotinen sopimus (2024-2025) sisältää lukuoikeuden ja avoimen julkaisemisen oikeuden 17:ään hybridilehteen. Lisäksi sopimukseen sisältyy julkaisuoikeus 16:een kustantajan täysin avoimeen lehteen. Julkaisuoikeus kattaa kaikki artikkelityypit. Artikkelit julkaistaan CC-BY-NC-ND –lisenssillä, mutta rahoittajan sitä edellyttäessä myös muulla lisenssillä julkaiseminen on mahdollista.

BMJ Publishing Groupin kanssa solmittu vuoden mittainen sopimus (2024) sisältää lukuoikeuden ja avoimen julkaisemisen oikeuden yhteensä 34:ään transformatiiviseen lehteen tai hybridilehteen. Lehdestä riippuen lisenssiksi on valittavissa joko CC-BY tai CC-BY-NC.

Molemmissa sopimuksissa julkaisuoikeus on rajoittamaton, joten avoin julkaiseminen on sopimuksen perusteella mahdollista kaikille kirjoittajille koko sopimuskauden ajan.

Tietoa Turun yliopiston kaikista avoimen julkaisemisen sopimuksista löytyy kirjoittajamaksujen oppaasta

Luotu 09.01.2024 | Muokattu 09.01.2024