Lääketieteellinen tiedekunta palkitsi Matti Varpulan, Seppo Soinilan ja Maritta Salonojan

05.11.2014

Turun yliopiston lääketieteellinen tiedekunta on myöntänyt Kliininen silmä -tunnustuspalkinnon dosentti Matti Varpulalle. Oppimateriaalin tuottajapalkinto myönnettiin professori Seppo Soinilalle, ja vuoden 2014 erikoislääkärikouluttajapalkinnon sai LT Maritta Salonoja.

​Vuodesta 1997 lähtien jaettu Kliininen silmä myönnetään tunnustuksena erityisen onnistuneesta diagnostisesta, hoidollisesta tai hallinnollisesta toiminnasta tai nokkelasta keksinnöstä. Tänä vuonna palkittu dosentti Matti Varpula tunnetaan menestyksekkäästä työstä lääketieteellisen kuvantamisen alalla.

– Potilasta hoitavalle kliinikolle hyvä radiologi on kultaakin kalliimpi kliininen silmä, joka valottaa pinnan alla olevan maiseman ja mahdollistaa potilaan optimaalisen hoidon. Matti Varpulan kliininen silmä on poikkeuksellisen tarkka, se on aina auki ja hereillä, palkintoa ehdottaneet eri klinikoiden kollegat kuvaavat.

Vuosittaisen oppimateriaalin tuottajapalkinnon sai professori Seppo Soinila. Soinilan kehittämä Akuutti neurologia -simulaatiokoulutus yhdistää medisiinisten tietojen ja taitojen hallinnan lääkärintyön keskeisiin elementteihin autenttisessa kliinisessä tilanteessa. Tämän lisäksi menetelmä ottaa huomioon johtamisen, kommunikaation, eettisten kysymysten pohtimisen ja moniammatillisuuden. Menetelmä antaa opettajalle välitöntä tietoa myös opiskelijan ongelmallisina kokemista näkökohdista.

Vuoden erikoislääkärikouluttajana palkittiin geriatrian ja sisätautien erikoislääkäri, LT Maritta Salonoja. Salonoja on työskennellyt lähes kaksi vuosikymmentä Satakunnan sairaanhoitopiirissä ja vuodesta 2013 alkaen Porin perusturvassa geriatrian ylilääkärinä. Salonojaa kuvataan innostuneeksi ja taitavaksi kliinikoksi, joka on aidosti kiinnostunut jokaisesta hoitamastaan potilaasta ja heidän murheistaan. Salonoja on kouluttanut useita geriatriaan, yleislääketieteeseen ja neurologiaan erikoistuvia lääkäreitä muistisairauksien diagnosoinnin, hoidon, kuntoutuksen ja moniammatillisen hoitotiimin asiantuntijoiksi.

– Hänen työssään erikoislääkärikouluttajana näkyy ilmeinen halu siirtää tietoa, taitoa ja iäkästä ihmistä kunnioittavaa asennetta nuoremmalle lääkärisukupolvelle, palkintoperusteluissa todetaan.

Tunnustukset jaettiin Turun lääketiedepäivien avajaistilaisuudessa 4.11.

JM
Kuva: Maddox74