LEXSECURE-hankkeen päätösseminaari 24.10. Helsingissä – ilmoittaudu mukaan 13.10. mennessä

04.10.2023

LEXSECURE-hankkeessa on tutkittu ylikansallisten toimitusketjujen oikeudellista perustaa. Hanke järjestää päätösseminaarin Helsingissä 24.10.2023.

Suomen Akatemian rahoittamassa LEXSECURE (Oikeuden rooli huoltovarmuuden turvaamisessa / Law for Secure Supply) -hankkeessa on tutkittu globaalien toimitusketjujen oikeudellisia perusteita ja sitä, mitä voitaisiin tehdä kriittisten tuotteiden, kuten lääkintätarvikkeiden, toimitusvarmuuden varmistamiseksi globaalien kriisien aikana. Hankkeeseen ovat osallistuneet Turun yliopisto, Lapin yliopisto ja Itä-Suomen yliopisto. Hankkeen päätösseminaari pidetään Helsingissä tiistaina 24.10. klo 8.30–12.00.

Tämän päivän ylikansallisen kaupan järjestelmä perustuu uskomukseen, että valtion puuttumista tulisi välttää vapaan ja tehokkaan kaupan mahdollistamiseksi. Siitä huolimatta järjestelmään on rakennettu useita poikkeuksia, jotta valtiot ja yksityiset toimijat voivat poiketa tästä lähtökohdasta sisäisten kriisien sattuessa.

– Jos maailmanlaajuiseen kauppaan sen sijaan iskee globaali, järjestelmänlaajuinen kriisi, kuten pandemia, ilmastonmuutos, sota tai pakolaisaallot, on vaara, että kunkin valtion koordinoimaton ja mielivaltainen käytettävissä olevien poikkeusten käyttö häiritsee järjestelmää enemmän kuin on kohtuullista ja estää kriittisten tarvikkeiden pääsyn niitä eniten tarvitseville, kommentoi hankeen vastuullinen tutkija Jaakko Salminen.

Hankkeessa on kartoitettu kansainvälisen kaupan poikkeusjärjestelmää ja arvioittu toimitusketjujen turvaamisen vaihtoehtoja tulevia järjestelmätason kriisejä silmällä pitäen. Tutkimuksen keskiössä ovat olleet muun muassa ylikansallisten arvoketjujen hallinnan ja sääntelyn mekanismit, ulkomaisten yritysostojen hallinta, EU:n hankintasääntely sekä EU:n uudet huoltovarmuuden turvaamiseen keskittyvät ylikansallisesti vaikuttavat sääntelyinstrumentit.

Tutkimustulokset esillä hankkeen päätösseminaarissa 24.10.

Hankkeen päätösseminaarissa Meeting Park Kluuvissa (Kluuvikatu 7, Helsinki) tiistaina 24.10. klo 8.30–12.00 kuullaan esitelmiä hankkeen tutkijoilta. Seminaarin keynote-puheenvuorot pitävät professori, tohtori Poul Kjaer (Copenhagen Business School) ja lehtori, tohtori Nonhlanhla Dube (Lancaster University).

Ohjelmassa on myös paneelikeskustelu aiheesta ”Huoltovarmuus muuttuvassa maailmassa”, johon osallistuvat tutkimusprofessori Mikael Mattlin (UPI), turvallisuuspoliittinen neuvonantaja Kim Mattsson (EK), valmiuspäällikkö Henry Suhonen (HVO:n terveydenhuoltopooli) ja hyvinvointioikeuden professori Kirsi-Maria Halonen (Lapin yliopisto).

Seminaarin kieli on suomi, mutta keynote-puheenvuorot pidetään englanniksi. Seminaari on kaikille avoin ja maksuton, mutta paikkoja on rajoitetusti.

Luotu 04.10.2023 | Muokattu 04.10.2023