Linnéa Linko sai laadunedistämispalkinnon

15.02.2016

Dosentti, sairaalakemisti Linnéa Lingon työ laadunedistämiseksi on palkittu Labqualityn laadunedistämispalkinnolla. Linko on ollut rakentamassa Turun yliopiston laatujärjestelmää ja on reilun 13 vuoden ajan vastannut Lääketieteellisen tiedekunnan ja Matemaattis-luonnontieteellisen tiedekunnan laatujärjestelmäkursseista.

​Linnéa Linko vastaanotti palkinnon Labquality Days -kongressissa, joka on terveydenhuollon organisaatioille suunnattu koulutus- ja messutapahtuma.

​Labquality Oy on suomalainen, puolueeton, potilasturvallisuutta ja terveydenhuollon laatua edistävä palveluyritys. Se palkitsee vuosittain laadunedistäjiä ja Linko sai palkinnon 20-vuotisesta ansiokkaasta urastaan laadunedistäjänä 35-vuotisella työurallaan.

Laadunhallinta on ottanut Lingon uran aikana harppauksia eteenpäin.

– Olen yli 13 vuotta ollut vastuussa Turun yliopiston laatujärjestelmäkurssien pitämisestä. Kurssi on pakollinen biokemian ja elintarvikekemian sekä terveyden biotieteiden opiskelijoille ja vapaaehtoinen muun muassa kemian opiskelijoille. Ala on kehittynyt tänä aikana valtavasti. Kun opetuksen alkuaikoina kysyin opiskelijoilta laatujärjestelmästä, sitä ei tunnettu. Nyt opiskelijatkin tietävät tämän merkityksen, Linko sanoo.

Laatu on liittynyt Lingon koko työuraan. Väiteltyään Turun yliopistossa tohtoriksi mikrobiologiasta ja erikoistuttuaan sairaalakemistiksi Linko työskenteli useita vuosia sairaaloiden laboratorioissa, jolloin laatuun liittyvät kysymykset olivat keskeinen osa työtä. Vuonna 2003 hän palasi Turun yliopistoon erityisasiantuntijaksi laadunvarmistuksen pariin ja oli muun muassa rakentamassa yliopiston laatujärjestelmää silmälläpitäen vuoden 2008 auditointia.

– Nykyinen työni painottuu opetukseen ja opinnäytetöiden ohjaukseen ja lisäksi toimin yliopiston kolmen GLP-laboratorion QA:na eli laaduntarkastajana. Suomessa on noin 300 akkreditoitua testauslaboratoriota ja kymmenkunta GLP-eli Good Laboratory Practice -laboratoriota. Meillä on Turun yliopistossa kolme GLP-laboratoriota eli Koe-eläinkeskuksen, Farmakologia, lääkekehitys ja lääkehoito/Bioanalyyttinen laboratorio sekä Oikeuslääketieteen histoteknologia. Virallisen statuksen saaminen ja säilyttäminen on merkittävää, jotta saavuttaa asiakkaiden luottamuksen, Linko kertoo.

Linko toimii myös kolmatta kauttaan Turun yliopiston edustajana valtioneuvoston nimittämässä Metrologian neuvottelukunnassa, joka toimii kaikkien ministeriöiden mittaustieteen alan neuvottelukuntana.

Teksti: Erja Hyytiäinen
Kuva: Vesa Laitinen