Luonnontieteiden ja lääketieteen tutkijakollegium hakee post doc -tutkijoita

26.10.2016

Turun yliopiston luonnontieteiden ja lääketieteen tutkijakollegium etsii joukkoonsa hiljattain väitelleitä kansainvälisiä tutkijoita, jotka jo tekevät tutkimusyhteistyötä Turun yliopiston kanssa. Nuorelle tutkijalle kollegium tarjoaa näköalapaikan kansainvälisessä tiedeyhteisössä.

​Turun yliopistossa toimii kaksi monitieteistä tutkijakollegiumia: ihmistieteiden kollegium (TIAS) sekä luonnontieteiden ja lääketieteen kollegium (TCSM). Kollegiumien tavoitteena on edistää huippututkimusta ja nuorten tutkijoiden tutkijanuran kehitystä.

Turun luonnontieteiden ja lääketieteen tutkijakollegiumin tutkimusalaan kuuluvat matematiikka, tietojenkäsittelyoppi, fysiikka, kemia, biokemia, biologia, geologia, maantiede, lääketiede, biolääketiede ja hammaslääketiede, sekä muu näihin rinnastettava tutkimus.

Luonnontieteiden ja lääketieteen kollegiumissa työskentelee tällä hetkellä yhdeksän post doc -vaiheen jo ohittanutta kollegiumtutkijaa. Kollegium hakee nyt ensimmäistä kertaa joukkoonsa myös post doc -vaiheen tutkijoita. Tarkoituksena on palkata viisi tutkijaa, ja heidän kautensa kollegiumissa ovat kolmivuotisia.

Kollegiumin johtokunnan puheenjohtaja, akateemikko Sirpa Jalkanen arvioi haun olevan tärkeä uusi avaus.

– Pystymme nyt tukemaan myös postdoktoraalivaiheessa olevia tutkijoita. Uskon, että tähän instrumenttiin kannattaa panostaa jatkossa entistä enemmän ammattimaisen tutkijanuran tukemiseksi ja tutkimuksen tason nostamiseksi entisestään. Toivomme saavamme aktiivisia ja lahjakkaita tutkijoita Turun yliopistoon. Tarjoamme heille kansainvälisen ja monitieteellisen ympäristön, mikä luo oivan pohjan korkeatasoiselle tutkimustyölle. Hakijoissa arvostamme tietysti tähän mennessä saavutettuja näyttöjä sekä liikkuvuutta. Tutkijoille ei yleensä ole eduksi työskennellä vain yhdessä paikassa, Jalkanen sanoo.

Hakijoilla toivotaan olevan jo valmiiksi yhteistyötä jonkun Turun yliopistossa toimivan tutkimusryhmän tai varttuneemman tutkijan kanssa. Valinnassa kiinnitetään huomiota myös siihen, miten hakijan tutkimusaihe linkittyy Turun yliopiston temaattisiin tutkimuskokonaisuuksiin, joita ovat biotulevaisuus, digitaaliset tulevaisuudet, kulttuurinen muisti ja yhteiskunnan muutos, lapset, nuoret ja oppiminen, lääkekehitys ja diagnostiikka sekä meri ja merenkulku.

Haku päättyy 30.11.2016.

>> Lisätiedot ja hakuohjeet