Maritta Välimäki työryhmineen sai tunnustuksen Mieli.net ja Depis.net -sivustojen kehittämisestä

06.04.2017

Turun yliopiston hoitotieteen professori Maritta Välimäki työryhmineen sai vuorineuvos Matti Sundbergin laaturahaston apurahan.

​Vuorineuvos Matti Sundberg ja professori Maritta Välimäki.

​Mieli.net- ja Depis.net -sivustot tukevat niin sivustojen käyttäjiä kuin hoitohenkilöstöä. Apuraha myönnettiin Välimäelle ja hänen työryhmälleen tunnustuksena monivuotiseen tutkimustoimintaan pohjautuvien ja korkealaatuisten potilasopetussivustojen kehittämistyöstä. Sivustot ovat suomenkielisiä ja salasanoin suojattuja, ja niille on myönnetty HonCode-laatusertifikaatti ilmauksena sivustojen korkeasta laadusta.

Mieli.net on ensimmäinen Suomessa kehitetty potilasopetukseen tarkoitettu sivusto mielenterveyden alueella, ja se on luotu yhdessä potilaiden ja hoitajien kanssa. Sivusto sisältää tietoa, linkkejä muille luotettaville terveyssivustoille ja lisäkirjallisuuteen sekä äänimateriaalia kuvaamaan kokemuksia sairauden kanssa elämisestä. Potilasopetuksen tueksi on kehitetty verkkokurssi.

Depis.net on nuorille suunnattu sivusto, joka sisältää terveyteen ja hyvinvointiin liittyvää tietoa. Sivusto tarjoaa myös tukea koulutetuilta mielenterveysalan tutoreilta sekä tehtäviä, joiden avulla nuori voi tarkastella omaa tilannettaan.

Vuorineuvos Matti Sundbergin laaturahasto perustettiin Teknilliseen korkeakouluun vuonna 2002. Rahastosta jaetaan vuosittain apuraha henkilölle, joka on saavuttanut menestystä laatuun liittyvän tutkimuksen tai opetuksen alalla. Laaturahastoa hallinnoi Aalto-yliopiston perustieteiden korkeakoulu.

JV
Kuva: TAF / Matti Rajala