Markkinoinnin opiskelijat mukana uudenlaisessa yritysyhteistyössä

02.01.2014

Turun kauppakorkeakoulun markkinoinnin oppiaineessa järjestettiin kuluneena syksynä uusi yritysyhteistyöhön perustuva opintojakso.

​Opiskelijat Ilona Teivainen ja Lauri Nieminen esittelivät Huttulan Kukolle laatimaansa markkinointisuunnitelmaa kauppakorkeakoululla 17.12.

​Uudella Mainonta ja kulutuskulttuuri -opintojaksolla opiskelijat pääsevät soveltamaan teorioita työelämään tehden käytännön toimeksiantotöitä eri alojen yrityksille. Tavoitteena on oppia tunnistamaan kulutuksen ja mainonnan yhteiskunnallisia merkityksiä, ja saada välineitä niiden suunnitteluun

Lisäksi opintojaksolla vierailee alan tunnetuimpia luennoitsijoita. Kuluneen syksynä luennoimaan saapuivat esimerkiksi yhdysvaltalainen markkinointi- ja viestintäkonsultti, Copenhagen Business Schoolin professori Larry Percy sekä saksalainen johtamiskonsultti, tohtori Nicholas Adjouri.

Opintojakson vastuuhenkilönä toiminut yliopistolehtori, KTT Ulla Hakala kertoo opintojakson tarjoavan opiskelijoille mahdollisuuden oppimisen syventämiseen.

– Kun opiskelijat pääsevät ratkomaan todellisten yritysten ongelmia ja haasteita, oppiminen syvenee. Opinnot antavat valmiuksia muun muassa kirjalliseen ja suulliseen raportointiin sekä vuorovaikutus- ja tiimityöskentelytaitojen kehittämiseen.

Hyötyä sekä opiskelijoille että yrityksille

Jakson aikana suoritetuista toimeksiannoista eivät hyödy ainoastaan opiskelijat, vaan niistä on apua myös yrityksille.

– Sekä opiskelijoilta että yrityksiltä saatu palaute on ollut positiivista. Opiskelijoiden laatimat toimeksiantotyöt tuovat yrityksille uudenlaista ja tuoretta näkökulmaa sekä ratkaisumalliehdotuksia liiketoimintaan, Hakala kertoo.

Markkinointi neljättä vuotta opiskeleva Ilona Teivainen ja viidennen vuoden opiskelija Lauri Nieminen saivat yhteistyöyrityksekseen siipikarjan tuotantoon erikoistuneen Huttulan Kukko Oy:n, jonka pääomistajana toimii tv-kokki Jyrki Sukula.

Opintojakson aikana Teivainen ja Nieminen laativat Huttulan Kukolle muun muassa kohderyhmäanalyysin ja markkinointisuunnitelman.

Osaamista ja itsevarmuutta toimeksiannoista

Teivainen ja Nieminen kuvailevat opintojakson opettaneen käytännön taitoja monia muita kursseja enemmän ja olleen mukava kokemus.

– Asiaan paneuduttiin nyt syvällisemmin kuin muilla markkinoinnin kursseilla, koska aikaa oli enemmän ja yritys oli mukana. Yrityskulttuuriin monipuolisesti tutustuminen oli todella mielenkiintoista, Nieminen sanoo.

Hän kertoo opintojakson kasvattaneen lisäksi kokemusta ja itsevarmuutta.

– Pidimme viikoittain puolituntisia esityksiä entuudestaan vieraista aiheista, mikä lisäsi esiintymisrutiinia ja vakuuttavuutta.

Teivainen suosittelee opintojaksoa kaikille, joilta uupuu vielä käytännön työkokemusta.

– Aina kannattaa lähteä mukaan yritysyhteistyöhön. Jos työt hoitaa kunnolla, saattaa se avata uusia ovia työelämään, Teivainen toteaa.

Nyt ensimmäistä kertaa järjestetty 30 opintopisteen opintojakso on suunnitelmissa toteuttaa jatkossa vuosittain. Seuraavan kerran se järjestetään todennäköisesti syyslukukaudella 2014. Opiskelijat valitaan mukaan opintojaksolle edeltävän kevään aikana motivaatiokirjeiden perusteella.

Matilda Herjanto

Luotu 02.01.2014 | Muokattu 02.01.2014