Ministeri Orpo: Vaalikauden päätökset vietävä maaliin

22.10.2014

– Suomen kykyyn hoitaa talouttaan ei luoteta enää. Meidän pitää tehdä enemmän, maa- ja metsätalousministeri Petteri Orpo sanoi vierailuluennolla.

​Ministeri Petteri Orpo avasi taloustieteen laitoksen Studia Generalia -luentosarjan Turun kauppakorkeakoululla 20.10.

​Kun Standard & Poor´s laski Suomen luottoluokituksen tasolle AA+, virisi vilkas keskustelu siitä, mitä se tarkoittaa.

Vuonna 2007 asiat olivat mallillaan. Nokia oli erinomaisessa iskussa ja metsäteollisuus voi hyvin. Bruttokansantuote tipahti vuonna 2008. Julkisella puolella notkahdus ei näkynyt, koska siihen vastattiin velanotolla. Hallitusohjelman menoeriä toteutettiin.

Nykyiseen taloustilanteeseen on useita syitä. Vuoden 2008 subprime-kriisistä alkoi maailmantalouden epävakaus, josta seurasi finanssikriisi. Sitten tulivat euron ja Ukrainan kriisit. Myös maailmantalouden rakenne on muuttunut.

– Vuosien 2008–2009 aikana uskottiin, että kyseessä olisi suhdannekuoppa. Velkaelvytyksen ajateltiin olevan järkevää, koska kasvuun uskottiin. Vuonna 2010 tilanne näytti hyvältä hitaasta kasvusta huolimatta. Eurokriisi muutti tilanteen kuitenkin täysin, Orpo totesi ja jatkoi:

– Vaikka talous kääntyisikin nyt nousuun, niin julkisen talouden puolella kuoppaa joudutaan korjaamaan useita vuosia.

Yhteisiä päätöksiä tarvitaan

Puolueilla on hyvin eri näkemykset siitä, miten asiat tulisi ratkaista. Konsensus päätöksenteosta on hävinnyt. Puoluekartan laidoilta löytyy tällä hetkellä enemmän väkeä kuin keskeltä.

Hallituksen muodostaminen vuonna 2011 oli vaikea ja pitkä prosessi. Neuvottelujen venymiseen olivat syynä erilaiset näkemykset talouspoliittisesta tilanteesta ja sen vaatimista keinoista.

Lyhyellä aikavälillä eli vielä tällä vaalikaudella tehdyt päätökset on Orpon mukaan vietävä maaliin. Tähän kuuluvat rakennepaketti, eläkeuudistus, vuoden 2015 budjetti, sote-uudistus ja energiaratkaisu.

– Maailmalla arvioidaan lyhyenkin aikavälin päätöksiä ja ne vaikuttavat luottoluokitukseen, Orpo sanoi.

Seuraavan vaalikauden aikana olisi parannettava suomalaisen työn kilpailukykyä ja lisättävä työtarjontaa. Julkisen sektorin tuottavuutta on lisättävä.

– Suomella on vahvuutena koulutus ja osaaminen. Uusien kasvualojen kuten digitalisaation, cleantechin ja biotalouden avulla pärjäämme tulevaisuudessa, Orpo kertoi.

Ministeri Orpo avasi Turun yliopiston taloustieteen laitoksen Studia Generalia -luentosarjan maanantaina 20.10. kertomalla Suomen taloudellisesta tilasta ja tulevaisuuden näkymistä. Luentosarja jatkuu maanantaina 27.10. VTT Mika Arolan luennolla Suomen valtionvelka markka- ja euroaikana.

Pia-Sofia Yrjölä
Luotu 22.10.2014 | Muokattu 27.07.2021