Minna Stolt valittiin kansainvälisen jalkaterapeuttijärjestön hallitukseen

14.06.2018

Dosentti Minna Stolt Turun yliopiston hoitotieteen laitokselta on valittu kansainvälisen jalkaterapeuttijärjestön (International Federation of Podiatrists, FIP) hallitukseen Hong Kongissa järjestetyssä vuosikokouksessa. FIP edustaa jalkaterapia-alan yhdistyksiä maailmanlaajuisesti, ja sen toimintaa johtaa puheenjohtaja yhdessä hallituksen kanssa.

MinnaStolt2017.jpgFIP:n strateginen tavoite on lisätä jalkaterapian tunnettuutta erilaisten jalkavaivojen hoidossa maailmanlaajuisesti koulutuksen, vaikuttamisen ja strategisten yrityskumppanuussopimusten kautta. Järjestö toimii aktiivisessa yhteistyössä jäsenmaidensa kanssa. Esimerkiksi viime syksynä Pohjoismaisten jalkaterapialiittojen kokous järjestettiin yhdessä FIP:n hallituksen kanssa. Lisäksi FIP osallistuu joka kolmas vuosi järjestettävän jalkaterapian maailmankongressin järjestelyihin yhdessä erikseen valittavan järjestäjämaan kanssa. Järjestössä on jäseniä 26 maasta ympäri maailman.

Minna Stolt toimii Turun yliopiston hoitotieteen laitoksella yliopisto-opettajana ja tekee tutkimusta eri-ikäisten jalkaterveydestä. Stolt on toiminut vuodesta 2011 lähtien Suomen Jalkojenhoitaja- ja Jalkaterapeuttiliitto (SJJL) ry:n kansainvälisten asioiden vastaavana ja edustanut SJJL ry:tä FIP:n vuosikokouksissa. FIP:n alatoimikuntana toimii Euroopan alueella jalkaterapiaa edistävä European Council of Podiatrists, jonka hallituksen jäsen Stolt oli 2012–2016.

– Valinta jalkaterapia-alan maailman johtavaan järjestöön on kunnia-asia ja tuntuu tietenkin hyvältä. On hienoa päästä vaikuttamaan kansainvälisen järjestön kautta jalkaterapian näkyvyyteen ja samalla edistää sen tilannetta Suomessa ja muualla Euroopassa, Stolt kertoo.

– Suomen Jalkojenhoitaja- ja Jalkaterapeuttiliitto ry on verraten pieni toimija kansallisessa järjestökentässä ja on siksi hienoa, että sen edustaja on päässyt näin vaikutusvaltaisen järjestön hallitukseen, Stolt jatkaa.

– Toivon tietenkin, että pystyn osaltani edistämään Suomen Jalkojenhoitaja- ja Jalkaterapeuttiliitto ry:n kansainvälistä mainetta, mutta ennen kaikkea myös Turun yliopiston hoitotieteen kansainväistä imagoa. Hoitotieteen laitoshan on kansainvälisesti erittäin arvostettu. Se on myös tukenut minua monin tavoin ja edistänyt osaltaan erityisesti jalkaterveyden tutkimuksen laajuutta, Stolt summaa.

FIP:n hallituksen jäseniksi kaudelle 2018–2020 valittiin Stoltin lisäksi Christian Jerome (puheenjohtaja, Ranska), Matt Garoufalis (väistyvä puheenjohtaja, USA), Brad Sonnema (varapuheenjohtaja, Kanada), Jose Garzia Mostazo (sihteeri, Espanja) ja Ekaterini Kalykakis (rahastonhoitaja, Kreikka).

Luotu 14.06.2018 | Muokattu 20.06.2018