Nicholas Ind Mainostorstaissa: Menestysbrändi rakennetaan avoimessa yhteistyössä

07.12.2012

Viidettä kertaa järjestetyssä Turun Mainostorstaissa kuultiin ajankohtaisia puheenvuoroja verkkokaupasta, digimarkkinoinnista ja brändeistä sekä esiteltiin Cannesin mainosfestivaalien parhaimmisto.

Professori Nicholas Ind puhui elokuvateatteri Kinopalatsissa asiakkaiden sitouttamisen merkityksestä. Yliopistonlehtori Ulla Hakala Turun kauppakorkeakoulun markkinoinnin oppiaineesta osallistui tapahtuman järjestelyihin.

​Elokuvateatteri Kinopalatsi täyttyi torstaina 1.11. markkinoinnin, mainonnan ja viestinnän ammattilaisista. Turun kauppakorkeakoulu oli jälleen mukana vuosittain pidettävän Mainostorstain taustajoukoissa.

Seminaaripäivä polkaistiin käyntiin kansainvälisesti tunnetun brändiasiantuntija Nicholas Indin luennolla. Oslolainen kirjailija ja professori (Oslo School of Management) Ind pohti asiakkaiden osallisuutta brändityöhön nykyajan digitaalisissa ympäristöissä. Hänen mukaansa yhteisöllisyys on saanut uusia sävyjä teknologian kehittymisen myötä.

– Perinteiset kahvilakeskustelut käydään nykyään onlinessa. Googlen, Youtuben ja Facebookin kaltaiset palvelut mahdollistavat ajatusten, ideoiden ja kokemusten jakamisen maailmanlaajuisesti osallistujien taustoista riippumatta. Internetkeskustelut tuovat mielipiteet julki vaivattomasti ja toimivat erinomaisina palautteenantokanavina.

Indin mukaan sähköinen verkostoituminen edistää yritys- ja sidosryhmäyhteistyötä sekä liiketoiminnan kasvua.

– Nykyajan liiketoimintaympäristössä korostuvat sitoutuminen ja osallistuminen, sillä onnistuneet brändit luodaan yhteistyössä. Avoin yhteydenpito kuluttajiin antaa arvokasta tietoa markkinoinnin ammattilaisille, ja sillä voi saada aikaan kannattavia läpimurtoja.

Ind korosti kasvokkain kohtaamisen merkitystä, vaikka digitaalinen kommunikointi on saamassa yhä enemmän jalansijaa.

– Sähköinen ja fyysinen kohtaaminen tulisi yhdistää mielekkäällä tavalla. Kaikkia asioita ei voi tehdä täysin digitaalisesti, Ind huomautti.

Turun kauppakorkeakoulun markkinoinnin oppiaine osallistui Mainostorstain järjestelyihin yhteistyössä Turun alueen markkinointi-, media- ja viestintäalan ammattilaisten sekä Turun Seudun Kehittämiskeskuksen kanssa. Turun Mainostorstai keräsi tänä vuonna reilu 500 mainonnasta ja tuotteistamisesta kiinnostunutta.

Aleksi Rajamäki
Luotu 07.12.2012 | Muokattu 10.12.2012