NOS-HS:n työpaja-apuraha pohjoismaisen kulttuuriomaisuuden laittoman kaupan ja suojelun tutkimuksen vahvistamiseen ja kansainväliseen edistämiseen

16.11.2018

Pohjoismaisen ja kansainvälisen arkeologian, vanhojen aikojen historian sekä kulttuuriperinnön suojelun tutkimuksen kärjessä työskentelevälle tutkijaryhmälle on myönnetty NOS-HS:n (Nordiska samarbetsnämnden för humanistisk och samhällsvetenskaplig forskning) työpaja-apuraha. Sillä rahoitetaan reilun kahden vuoden aikana järjestettävät kolme työpajaa Tukholmassa (vuoden 2019 puolivälissä), Oslossa ja Kristiansandissa (keväällä 2020) sekä Helsingissä (syksyllä 2020).

​Työpajoissa esitellään uusia menetelmiä verkossa tapahtuvan laittoman kaupan havaitsemiseksi, esineiden väärentämisen estämiseksi, niiden yliopistoissa tapahtuvan aitouden todistamiseksi sekä kulttuuriperinnön parissa työskentelemisen ja siitä viestimisen eettisten periaatteiden kartoittamiseksi pohjoismaisten ja kansainvälisten tapaustutkimusten avulla.

– Näissä työpajoissa niin järjestäjäyliopistoissa kuin muissakin instituutioissa työskentelevillä uransa eri vaiheissa olevilla tutkijoilla on mahdollisuus keskustella ja tehdä yhteistyötä niin museoiden, hallinnon kuin lainvalvonnan toimijoiden kanssa, järjestäjäryhmään kuuluva Turun yliopiston arkeologian professori Visa Immonen kertoo.

Järjestäjäryhmään kuuluvat PhD Damien Huffer (Tukholman yliopisto), prof. Suzie Thomas ja PhD Rick Bonnie (Helsingin yliopisto), prof. Visa Immonen (Turun yliopisto) sekä PhD Josephine Munch Rasmussen (Agderin yliopisto & Oslon yliopisto).

– Olemme innoissamme mahdollisuudesta edistää pohjoismaisen kulttuuriomaisuuden ja kulttuuriperinnön tutkimusta kansainvälisesti, esitellä eri aloja edustavien kansainvälisten tutkijoiden työtä paikallisille yleisöille ja luoda uusia yhteyksiä muun muassa hallinnonalojen sekä lainvalvonnan ja museokentän välille, Immonen toteaa.

Lisätietoja:
prof. Visa Immonen, arkeologia