Novo Nordisk -säätiöltä rahoitus Jukka Kerolle kilpirauhassairauksien tutkimukseen

07.12.2022

Novo Nordisk -säätiö on myöntänyt Turun yliopiston biolääketieteen laitoksen erikoistutkijalle Jukka Kerolle rahoituksen tutkimukseen, jossa selvitetään kilpirauhassairauksien genetiikkaa ja geenivirheiden merkitystä uusilla tauti -ja soluviljelymalleilla. Aiemmin tänä vuonna Novo Nordisk myönsi rahoituksen myös Turun Biotiedekeskuksen johtajalle, professori ja InFLAMES-ryhmänjohtaja Riitta Lahesmaalle ja biolääketieteen laitoksen professori Noora Kotajalle.

Turun yliopiston biolääketieteen laitoksen erikoistutkija Jukka Kero on saanut Novo Nordisk -säätiöltä kolmen miljoonan Tanskan kruunun (403 322 e) rahoituksen kilpirauhassairauksien tutkimukseen.

Kilpirauhassairaudet ovat yleisiä ja noin 10 prosenttia ihmisistä sairastuu niihin elinaikanaan. Kilpirauhasen tuottamat hormonit ovat välttämättömiä normaalille kasvulle ja kehitykselle. Niiden puute ensimmäisten elinvuosien aikana johtaa kehitysvammaisuuteen.

Pienetkin muutokset veren kilpirauhashormonien pitoisuuksissa vaikuttavat useiden eri elinten toimintaan. Häiriöt kilpirauhasen toiminnassa vaikuttavat esimerkiksi kongnitioon, sydän -ja verisuonisairauksiin, lihavuuteen, kolesteroli-, sokeri- ja luuaineenvaihduntaan, syöpien esiintyvyyteen ja kokonaiskuolleisuuteen.

– Tutkimuksessamme selvitämme kilpirauhassairauksien genetiikkaa ja geenivirheiden merkitystä uusilla tauti -ja soluviljelymalleilla. Tutkimustemme avulla saadaan lisää tietoa kilpirauhassairauksien mekanismeista, voidaan tarkentaa diagnostiikkaa ja kehittää uusia hoitomahdollisuuksia kilpirauhassairauksiin, Kero kertoo.

Aiemmin tänä vuonna Novo Nordisk myönsi myös seuraavat rahoitukset Turun yliopiston tutkijoille:

Riitta Lahesmaa: Importance of a novel miRNA in the development and early prediction of type 1 diabetes, DKK 2.995.876 (402 768 e)

Noora Kotaja: Mechanisms of sperm RNA-mediated epigenetic inheritance of metabolic disorders, DKK 1.500.000 (201 661 e)

Luotu 07.12.2022 | Muokattu 07.12.2022