Nukkumatti avaa saksan kielen opintojen syyslukukauden

30.08.2022

Saksan kielen oppiaine toivottaa uudet ja vanhat opiskelijat tervetulleiksi oppiaineen juhlaluennolle keskiviikkona 14. syyskuuta 2022. Juhlaluennon aiheena on nukkeanimaatio Nukkumatti (Sandmann), DDR:n sanansaattaja, joka oli rakastettu tv-sarja myös Suomessa. Juhlaluennon pitää Sakari Silvola, joka on perehtynyt Nukkumatin kulttuurihistoriaan.

Saksan kielen oppiaineen juhlaluento toivottaa uudet ja vanhat opiskelijat tervetulleiksi yliopistoon keskiviikkona 14. syyskuuta 2022. Järjestyksessään kolmannen juhlaluennon pitää Ylen toimittajana ja tuottajana työskentelevä Sakari Silvola, joka on perehtynyt Nukkumatin (Sandmann) kulttuurihistoriaan.

Suomalais-saksalaista kulttuurivaihtoa

Nukkeanimaatio Nukkumatti (Sandmann), DDR:n sanansaattaja, oli rakastettu tv-sarja lukuisissa maissa, myös Suomessa. Lastenkulttuurin lähettiläs Nukkumatti kuuluu suomalais-saksalaisen kulttuurivaihdon tunnetuimpiin hahmoihin ja oli säännöllinen vieras Pikku Kakkosessa Suomen televisiossa.

Juhlaluennossaan Sakari Silvola kertoo Nukkumatin historiasta, josta hän julkaissut teoksen Nukkumatin kylmä sota (SKS, 2021) ja samannimisen kolmiosaisen radio-ohjelman (Yle Areena).

Suomalais-saksalainen kulttuurivaihto ja kulttuurienvälien vaikutus muodostavat tärkeitä näkökulmia saksan kielen opinnoissa Turun yliopistossa. Opintojen ytimessä on saksan kieli, sen variaatio ja käyttö eri medioissa ja muissa käyttöyhteyksissä, mutta kielen rinnalla opiskelijat perehtyvät myös laaja-alaisesti saksankielisen kielialueen yhteiskuntiin, politiikkaan, historiaan ja kulttuurin eri osa-alueisiin.

Juhlaluento järjestetään hybridinä

Saksan kielen juhlaluento pidetään keskiviikkona 14.9.2021 klo 14.15–15.45. Tilaisuus järjestetään hybridinä Turun yliopiston luentosalissa Rosetta 202 ja online-tapahtumana Zoomissa. Molemmat tapahtumat ovat avoimia kaikille kiinnostuneille.

14.15–14.20 Tilaisuuden avaus: saksan kielen professori Leena Kolehmainen

14.20–15.20 Juhlaluento: Sakari Silvola: Nukkumatin kylmä sota

15.20–15.45 Mahdollisuus kysyä ja keskustella

Ilmoittautuminen

Online-tilaisuuteen Zoomissa tulee ilmoittautua täyttämällä sähköinen lomake 11.9.2022 mennessä osoitteessa https://link.webropolsurveys.com/S/92E2711B1D2099BB. Zoom-linkki lähetetään kaikille ilmoittautuneille sähköpostitse viimeistään tilaisuutta edeltävänä päivänä.

Lähitilaisuuteen osallistuminen kampuksella ei edellytä ilmoittautumista.

Juhlaluento - pysyvä perinne

Saksan kielen juhlaluento on Turun yliopiston saksan kielen oppiaineen uusi perinne, joka aloitettiin Turun yliopiston 100-vuotisjuhlavuotena 2020. Juhlaluento toivottaa uudet ja vanhat saksan kielen opiskelijat tervetulleiksi yliopistoon aloittamaan uutta lukuvuotta.

- Juhlaluennolla juhlistamme ja teemme näkyväksi mielenkiintoista työtämme saksan kielen ja saksankielisen alueen kulttuurin parissa, kertoo saksan kielen professori Leena Kolehmainen.

Herzlich willkommen!

Leena Kolehmainen, saksan kielen professori