Oikeustieteellinen tiedekunta ja Korean Institute of Criminology and Justice yhteistyöhön

22.12.2022

Korean Institute of Criminology and Justicen (KICJ) edustajat vierailivat loppusyksystä Turun yliopiston oikeustieteellisessä tiedekunnassa yhteistyösopimuksen allekirjoittamisen merkeissä. Vierailulla tutustuttiin myös tiedekuntaan ja siellä tehtävään tutkimukseen.

Korean Institute of Criminology and Justicen edustajat Jae-hyen Soung ja KICJ:n presidentti Tae-hoon Ha vierailivat 22.11.2022 Turun yliopiston oikeustieteellisessä tiedekunnassa ja allekirjoittivat yhteistyösopimuksen instituutin ja tiedekunnan välillä. Nyt laadittu yhteistyösopimus noudattaa KICJ:n kaksiportaista yhteistyömallia. Allekirjoitettu Letter of Endorsement mahdollistaa esimerkiksi tutkijavaihdot, yhteiset konferenssit ja seminaarit sekä julkaisuyhteistyötä. Myöhemmin yhteistyötä on mahdollisuus syventää Memorandum of Understanding -sopimuksella.

Yhteistyö sai tuulta alleen oikeustieteellisen tiedekunnan väitöskirjatutkija Jani Hannosen tutkimusvierailulla KICJ:ssä. Sen aikana kävi ilmi, että instituutissa oltiin kiinnostuneita Suomesta sekä erityisesti esitutkinnassa nauhoitettujen kuulemisten käytöstä todisteena lapsiin kohdistuvissa seksuaalirikoksissa (pohjoismainen Barnahus-malli).

– Laadin tästä heidän käyttöönsä taustapaperia käyttämällä suomen- ja ruotsinkielisiä lähteitä, joihin heillä ei ole kielitaitoa omasta takaa. Sattumoisin instituutin presidentillä oli suunniteltu marraskuuksi työmatka Suomeen. Instituutista otettiin puheeksi, että he haluaisivat tavata Turun yliopiston edustajia Suomessa käydessään, ja ottivat esiin yhteistyösopimuksen allekirjoittamisen, Hannonen kertoo.

Tapaamisessa tiedekunnan varadekaani Anne Alvesalo-Kuusi ja presidentti Ha allekirjoittivat sopimuksen. Lisäksi tapaamista isännöinyt tutkijatohtori Lauri Luoto kertoi vieraille Turun rikosoikeusjärjestelmästä ja Turun yliopistosta sekä sen toiminnasta. Alvesalo-Kuusi esitteli innostuneille vieraille Lakitutkaa. Vierailuun sisältyi myös epämuodollista ohjelmaa illallisen merkeissä.

Oikeustieteellisen tiedekunnan dekaani Anne Alvesalo-Kuusi ja Korean Institute of Criminology and Justicen presidentti Tae-hoon Ha kättelemässä yhteistyösopimusen allekirjoittamisen jälkeen

Korean Institute of Criminology and Justicen ja oikeustieteellisen tiedekunnan välinen yhteistyösopimus allekirjoitettiin Caloniassa. Kättelemässä varadekaani Anne Alvesalo-Kuusi ja presidentti Tae-hoon Ha. Kuva: Ainoliina Leskelä / Turun yliopisto.

Nyt alkava yhteistyö ja Letter of Endorsement merkitsevät vapaamuotoista toimintaa, joka pikemminkin mahdollistaa kuin velvoittaa. Yhteistyö on jo käynnistynyt.

– Alvesalo-Kuusella oli joulukuun alussa puhujavuoro korealaisessa konferenssissa. Lisäksi joulukuussa 2023 järjestetään Soulissa isompi kansainvälinen konferenssi, jonne kutsutaan edustajia tiedekunnastamme. Alustavasti on puhuttu myös mahdollisuudesta järjestää konferenssi tai seminaari Suomessa kesän 2023 kulmilla. Olisi mukavaa työstää korealaisten kollegoiden kanssa myös julkaisuja tulevaisuudessa, kertoo Hannonen.

KICJ:n edustajille vierailu oli mieluinen, ja he puhuivat siitä vielä Koreaan palatessaankin.

– Yhteistyössä on positiivinen henki. Kaikki odottavat innolla, mitä tästä seuraa, toteaa Hannonen.

> Korean Institute of Criminology and Justice

Luotu 22.12.2022 | Muokattu 23.12.2022