OKL loi liikkeelle panevan opetuksen

07.05.2013

Opettajankoulutuslaitos on luonut maailman mittakaavassa ainutlaatuisen oppimista tukevan pelin. Se on kuin vastaus vuonna 2016 voimaan tulevaan perusopetussuunnitelman vaateeseen uusista oppimisympäristöistä. Mallia markkinoidaan jo yliopiston uutena koulutusvientituotteena.

Opettajankoulutuslaitoksen Turun yksikön ensimmäisen vuosikurssin opiskelijat pääsivät koeryhmäksi. Suunnistussovelluksen sisältävän kännykän lisäksi he saivat mukaansa muun muassa näytteenottopurkkeja ja mittanauhoja.

Ruissalon Luontokeskus Tammenterhon eteen on kokoontunut joukko testaajia. Opettajankoulutuslaitoksen Turun yksikön ensimmäisen vuosikurssin opiskelijat lähetetään maastoon interaktiivinen peli mukanaan, heti perään lähtökäskyn saa yliopiston innovaatioyksikkö.

Kasvatustieteiden tiedekunta ja ActionTrack-pelin luonut TAZ allekirjoittivat toukokuun alkupuolella yhteistyösopimuksen.  TAZ on luonut huipputeknologian ja liikkumisen yhdistävän sovelluspohjan, Turun yliopiston kasvatustieteiden ammattilaiset rakentavat pedagogisen sisällön.

– Missään maailmassa ei ole vastaavaa. GPS-paikantamia toki on, mutta niissä ei ole pedagogista sisältöä. Tästä tulee yksi meidän vientituotteistamme, lehtori Kristiina Heikkilä sanoo.
sedat.jpg
Lisävauhtia vientiajatuksille tuo vuonna 2016 voimaan tuleva perusopetussuunnitelman muutos, jossa painotetaan uudenlaisten oppimisympäristöjen hyödyntämistä.

– Tämä mahdollistaa liikkumisen koulupäivän aikana. Onhan se erikoista, että me yhdeksän vuotta opetamme koululaisia istumaan paikallaan ja sen jälkeen kysymme, miksi lapset eivät liiku, ohjelman pedagogisen pohjan kollegansa kanssa luonut yliopisto-opettaja Anu Tuominen sanoo.

Jokaiselle parille oma reitti

Testireitin aikana malli opasti kunkin ryhmän eri rasteille, pyysi vastauksia ja kertoi, kuinka oikeaan vastaaja osui. Maastossa rastia ei näe vaan oikea kohta paljastuu laitteen avulla. Kysymyksiin vastataan sanallisesti, numeroin tai vaikkapa paikan päällä otettavin valokuvin. Pelin vetäjillä oli mahdollisuus seurata tietokoneelta kunkin parin etenemistä ja vastauksia.

– Jokaisella parilla on oma reittinsä, joten peesaamisesta ei ole apua, Tuomisen kanssa pedagogisen pohjan luonut lehtori Eila Matikainen totesi.

Yksi menetelmän eduista on mahdollisuus muokata ja räätälöidä rasteja ja toimintoja helposti. Esimerkiksi Turussa luotu matematiikan reitti on helppo lähettää kollegalle Jyväskylään, hän vain päivittää rastit omaan kaupunkiin sopiviksi. Toinen etu on mahdollisuus rakentaa reitti lasten kannalta turvallisesti.

– Ei huolta. Jos te eksytte pois pelialueelta, ohjelma ohjaa teidät takaisin, TAZ:in Janne Svärd lupaa.

Reitti voi kiertää vaaralliset paikat, se ohjaa väärälle reitille eksyneen takaisin ja voi esimerkiksi kaupunkisuunnistuksessa pysäyttää kävelijän vilkasliikenteisen tien varteen, jotta liikenteen havainnoimiselle jää varmasti aikaa.

– Tehtävät voivat olla mitä vain: biologiaa, fysiikkaa, matematiikkaa, historiaa, taideopetusta, Tuominen sanoo.

Menestys vaatii eri tieteenalojen yhdistämistä

Turun yliopistossa luodaan useita eri vientituotteita. Kristiina Heikkilän mukaan uuden kehittämisen mahdollisuudet ovatkin eri tieteenalojen yhdistämisessä. OKL:n mallissa yhdistetään pedagogiikkaa ja teknologiaa.

– Meiltä voi saada joko valmiit sisällöt tai voimme muokata niitä asiakkaan kanssa yhteistyössä, Heikkilä sanoo.

Kokeilutiimiin olikin kutsuttu mukaan myös innovaatiopalvelut, jonka apua tarvitaan palvelun tuotteistamisessa.

Ohjelma antaa uusia mahdollisuuksia myös tutkimukselle. Kaikki data tallentuu tietokoneen muistiin, sieltä ne on haettavissa tutkijan käyttöön.

– On hyvä, että pääsemme jo opiskeluvaiheessa kokeilemaan uusia keinoja, joista saamme eväitä tulevaa työtä varten, testiretkelle lähtenyt ensimmäisen vuosikurssin opiskelija Marika Virtanen sanoi.

Parinsa Suvi Koskenojan kanssa he arvelivat, että uudenlainen tiedonhankkimistapa motivoisi koululaisiakin liikkeelle.

Erja Hyytiäinen
Luotu 07.05.2013 | Muokattu 17.11.2020