Oman ostaa Finland Universitylta apua koulutuksen vaikuttavuuden arviointiin ja tutkimustoiminnan käynnistämiseen

12.10.2015

Omanin opetusministeriö ostaa Finland Universitylta apua opettajien täydennyskoulutuksen vaikuttavuuden arvioinnin kehittämiseen sekä kasvatustieteellisen tutkimustoiminnan käynnistämiseen. Sisällön koulutukseen tuottaa Turun yliopisto. Finland Universityn toimitusjohtajan Pasi Kaskisen mukaan sopimus pitää sisällään merkittäviä mahdollisuuksia.

​Finland Universityn toimitusjohtaja Pasi Kaskinen ratkoi sopimuksen viimeisetkin kysymysmerkit kuntoon omanilaisten kanssa.

​ – Omanilla on suuri arvonanto suomalaista koulutusta kohtaan. Tämä projekti varmistaa meille mahdollisuuden tehdä yhteistyötä Omanissa ja avaa meille mahdollisuuksia myös uusiin projekteihin Persianlahden alueella, Finland Universityn toimitusjohtaja Pasi Kaskinen sanoo.

Turun yliopiston ja Omanin yhteys syntyi edellisen opetusministerin Krista Kiurun vienninedistämismatkalla, jossa oli mukana myös Finland Universityn edustaja. Sulttaanikunta perusti pari vuotta sitten opettajien täydennyskoulutusta varten oman keskuksen, ja nyt Omanin opetusministeriö ministeriö kilpailutti asiantuntijapalvelut keskuksen kehittämiseksi. Sulttaanikunta näkee keskuksen keinona uudistaa peruskouluopetusta ja näin vahvistaa kilpailukykyään tulevaisuuden maailmassa.

Finland University ja sisällöllisenä tuottajana Turun yliopisto sai vastuulleen toiminnan vaikuttavuuden arvioinnin ja tieteellisen tutkimustoiminnan kehittämisen. Tarjouspyyntöön sisältyivät myös kokonaisuudet kirjastotoiminnan, akkreditoinnin sekä maisterikoulutuksen kehittämisestä, niiden kehittämisessä yhteistyöstä vastaa brittiläinen yliopisto.

– Meidän tarjoamamme tutkimuspaketti kattaa kaksi osaa. Autamme opettajien täydennyskoulutuskeskusta kehittämään oman toimintansa ja koulutustensa vaikuttavuuden arviointia. Tavoitteena on toimintatapa, joka tukee sekä suorien että välillisten vaikutusten arviointia, koulutuspäällikkö Ari Koski Turun yliopistosta kertoo.

Kosken mukaan isona kysymyksenä on, että miten täydennyskoulutuksessa olleet opettajat pystyvät viemään uudet opit käytännön opetustyöhön omissa kouluissaan.

– Toisena kokonaisuutena on tieteellisen tutkimustoiminnan käynnistäminen. Tähän asti keskuksessa on ollut vain opettajien täydennyskoulutusta, mutta pitkällä tähtäimellä ministeriö haluaa laajentaa toimenkuvaa myös koulutusalan tieteelliseksi tutkimuskeskukseksi.

Yhteistyöstä on sovittu, ja projektin keskeiset sisällöt ja seuraavat askeleet räätälöitiin käynnistyspalaverissa Omanissa elokuun alussa. Viralliset sopimukset allekirjoitetaan lähiaikoina.

– Projekti kestää 18 kuukautta, Koski sanoo.

Turun yliopistosta sisällöllisen asiantuntijuutensa projektiin tarjoavat kasvatustieteiden tiedekunnan Centre for Research on Lifelong Learning and Education CELE ja Brahea-keskus.

Suurin osa kehittämistyöstä tapahtuu Omanissa, mutta omanilaisia vierailee myös Turussa tutustumassa alan opetukseen ja tutkimukseen sekä kansalliseen koulutuksen arviointiin.

Teksti: Erja Hyytiäinen
Kuva: Ari Koski