Omien terveystietojen seuraaminen sähköisesti pian mahdollista

20.08.2014

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos kehittää sähköistä potilastietojärjestelmää. Kanta-rekisteriin tullaan kirjaamaan potilastiedot ja eri tautien tilanne Suomessa. Reaaliaikainen seuraaminen parantaa potilasturvallisuutta ja luo hyvinvointia. THL:n pääjohtaja Juhani Eskola esitteli sähköistä Kanta-järjestelmää Turun yliopistossa järjestetyssä WIS-konferenssissa.

​Mitä on terveys ja turvallisuus modernissa yhteiskunnassa? Tätä pohti Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen pääjohtaja Juhani Eskola luennollaan 18.8. Turun kauppakorkeakoululla järjestetyssä WIS 2014 -konferenssissa.

THL on kehittänyt sähköistä Kanta-järjestelmää, johon päivittyy joka päivä sairaudet eri puolilta Suomea. Sairaalat saavat reaaliaikaista tietoa paikallisesti sekä maanlaajuisesti. Sähköisessä järjestelmässä on mukana myös kansallinen rokoteohjelma, johon kirjataan rokotusten määrä päivittäin.

– Tuplakirjauksilta vältytään kun kaikki tiedot ovat yhdessä paikassa, Eskola kertoi.

Uuteen järjestelmään on tulevaisuudessa tarkoitus syöttää potilastiedot ja se mahdollistaa omien terveystietojen seuraamisen. Tällä hetkellä tietokannassa on 60 000 potilaan tiedot ja 370 000 henkilöä on testannut Kanta-palvelua. 2,8 miljoonalle potilaalle on määrätty e-resepti. Vielä palvelu ei ole informatiivinen, koska tietoja menneiltä vuosilta ei ole kirjattu.

– Sähköisellä potilastietojärjestelmällä pyritään luomaan turvaa ihmisille. Tarkoitus on parantaa potilasturvallisuutta sairaaloissa ja kontrolloida tarttuvia tauteja.

Häiriöt tietojärjestelmissä yksi suurimmista uhista

Meitä uhkaavat erilaiset vaarat kuin ennen. Näkyvää väkivaltaa ihmisten ja kansallisuuksien välillä on vähemmän.

– Yhteiskuntamme on mutkikas, ja olemme riippuvaisia erilaisista sähköisistä järjestelmistä, Eskola sanoi.

Uusi teknologia tuo mukanaan myös kyberuhat. Pienet ongelmat tietojärjestelmissä ja teollisessa ruuanjakelussa saattavat vaikuttaa moniin ihmisiin.

– Oman haasteensa tuo maahamme tulevat uudet väestöryhmät erilaisine immuunijärjestelmineen, Eskola totesi.

Vuonna 2012 teetetyn tutkimuksen mukaan yhteiskunnalle suurimmat uhat ovat ydinonnettomuus, häiriöt tietojärjestelmissä ja suuri onnettomuus merellä. Yksilöä uhkaavat taas pysyvä terveyden menetys, väkivalta ja liikenneonnettomuudet.

THL luottaa jo olemassa oleviin terveydenhuollon järjestelmiin. Mitään uutta ei tarvitse keksiä. Esimerkiksi jos ebola-virus tulisi Suomeen, toimintatavat sitä varten ovat jo valmiina.

Eskolan mukaan THL toimii yhdessä eri sektorien kanssa niin julkisella kuin yksityiselläkin puolella. Ministerien roolit erilaisiin tilanteisiin on määritelty. Tärkeää on myös kansainvälinen yhteistyö muun muassa EU:n ja WHO:n kanssa. Tiedonvaihtoa näiden kanssa käydään ahkerasti.

Well-Being in the Information Society -konferenssi järjestettiin Turussa viidettä kertaa 18. – 20.8. Konferenssissa pohdittiin informaatioajan turvallisuutta ja hyvinvointia.

Pia-Sofia Yrjölä

Luotu 20.08.2014 | Muokattu 23.07.2021