Opiskelijat kaupunkisuunnittelijoina – saaristo lähemmäksi keskustaa

08.10.2018

Torstaina 4.10 Vimmassa esiteltiin monikansallisten ja -alaisten opiskelijatiimien ehdotuksia Turun keskustan ja saariston välisten yhteyksien tiivistämiseksi. Tiimit koostuivat Turun yliopiston (kaupunkitutkimus), Latvian yliopiston (kaupunkisuunnittelun maisteriohjelma) ja Eesti Maaülikoolin (maisema-arkkitehtuurin maisteriohjelma) opiskelijoista.

​Hanna-Maria Pöllänen, Olli Nevalainen ja Olli Jakonen osallistuivat monikansalliselle ja -alaiselle kurssille kiinnostavan aiheen ja kansainvälisyyden vuoksi.

​Opiskelijat olivat ennen kurssia tehneet pohjatöitä projektin eteen, mutta Turussa järjestetyn kuusipäiväisen intensiivikurssin aikana he pääsivät konkreettisesti tutustumaan Turun saaristoon. Sen pohjalta tiimit työstivät opettajien avustuksella oman ehdotelmansa Turun keskustan ja saariston välisten yhteyksien tiivistämiseksi.

destination.jpg

Työryhmien esityksissä toistui saariston ja kaupungin läheisyys. Saaristoon kuuluvaa luontoa haluttiin tuoda osaksi kaupunkia.  Ehdotuksissa nousi esiin esimerkiksi viherkasvien ja puiden lisääminen jokirannan yhteyteen.

Opiskelijatiimit ehdottivat myös sosiaalisen median hyödyntämistä. Yksi työryhmä nosti erityisesti nuoret omaksi erityiseksi ryhmäkseen. Heidän kokemustensa mukaan saaristo pitäisi saada tutuksi myös nuorille, jotka tuntuvat olevan eriytyneempiä luonnosta kuin vanhemmat ihmiset.

visualisation-480.jpg

”Rankka, mutta todella hyödyllinen kurssi”

Turun yliopiston opiskelijat Olli Jakonen, Hanna-Maria Pöllänen ja Olli Nevalainen osallistuivat kurssille aiheen mielenkiintoisuuden ja kansainvälisyyden takia. Opiskelijat kertoivat päivien saattaneen venyä jopa kuudentoista tunnin mittaiseksi.

– Monipuolinen ryhmätyöskentely tuntui valtavalta rikkaudelta ja oli hienoa työskennellä monikansallisessa- ja tieteellisessä ryhmässä. Monet opiskelemani kurssit saattavat unohtua opintojen aikana, mutta olen varma että tämän kurssin kanssa ei käy niin, Olli Nevalainen kehui kurssia.

Kolmikon mielestä yliopisto voisi järjestää enemmänkin tämän kaltaisia kursseja, jossa pääsee työskentelemään myös ulkomaalaisten opiskelijoiden kanssa. Intensiivinen kurssi koettiin paikoin rankaksi, mutta kuitenkin kaiken työn arvoiseksi.

– Olen itse Turusta kotoisin, mutta tuntuu että opin todella paljon lisää kaupungista kurssin aikana. Kannustan ehdottomasti kaikkia, joita mietityttää esimerkiksi englanninkieliselle kurssille osallistuminen, lähtemään rohkeasti mukaan, Olli Jakonen kehotti.

Kurssi oli osa yliopistojen järjestämää kaupunkisuunnittelukokonaisuutta, jossa aiheet oli sovittu kohdekaupungin kanssa ja valmiit ehdotukset on luovutettu kaupunkien kehittämistoimintaan. Aiemmat kurssit on pidetty Latvian Rezeknessä (2016) ja Viron Narvassa (2017).

Turussa yliopistot tomivat kaupungin kanssa yhteistyössä kaupungin kehittämisen hyväksi. Lisätietoa kaupunkitutkimuksesta: www.turku.fi/kaupunkitutkimus

Teksti ja kuvat: Krista Kalaja

Luotu 08.10.2018 | Muokattu 09.10.2018