Opiskelijat tutustumassa Intian kouluihin ja kulttuuriin

31.01.2017

Neljä opettajankoulutuslaitoksen Rauman yksikön opiskelijaa suuntasi kahdeksi viikoksi Intiaan. Takaisin palataan monipuolisen tutkimusaineiston kera ja monta kokemusta rikkaampana.

​Opiskelija Anna Kohtamäki havainnollisti karttataulun avulla Suomen ja Intian sijainnin Nankarin koulun 6-vuotiaille ekaluokkalaisille. Hindin kielen tulkkeina toimivat IIT Kanpurin opiskelijat Akshita Rastogi ja Debangana Roy.

​Intiassa ovat käsityökasvatuksen aineenopettajaopiskelijat Anni Iivonen, Anna Kohtamäki, Matleena Töhönen ja Sarianna Viljaranta. Matka liittyy FINDIgATE-projektiin, jonka tarkoituksena on tarkastella ja vertailla Suomen ja Intian koulujärjestelmiä ja niiden vaikutuksia ihmisten hyvinvointiin.

vieraat-koulula.jpg
Mukana opiskelijoiden matkassa ovat myös professori Eila Lindfors ja yliopisto-opettaja Virpi Yliverronen.

Opiskelijoiden näkökulmasta matkan tarkoituksena on erityisesti kerätä aineistoa kolmeen käsityökasvatuksen alan pro graduun, joiden teemat liittyvät lasten hienomotorisiin taitoihin, kestävään kehitykseen ja suunnitteluprosesseihin.

– Aineistoa kertyy haastattelemalla ja havainnoimalla sekä standardoitujen testien, videoiden ja matkapäiväkirjojen muodossa, opiskelijat kertovat.

luokkahuone.jpg
Intialaisten lasten luokkahuone näyttää hyvin erilaiselta kuin suomalaisten.

Samalla tarjoutuu mahdollisuus tutustua uusiin ihmisiin ja Intian kiehtovaan kulttuuriin.

– Olimme kuulleet lehmien vaeltavan vapaana pitkin katuja, mutta silti tuntui oudolta nähdä se omin silmin. Alkuhämmennyksen jälkeen aloimme ymmärtää, että tässä kaaoksessa piilee myös harmoniaa, nelikko toteaa ja kehuu erityisesti alueen upeaa luontoa ja herkullisia ruokia.

iit-kanpur.jpg
Matkan pääkohteena on Kanpur ja siellä sijaitseva Indian Institute of Technology.

– Ihmiset ovat olleet todella kohteliaita ja saaneet meidät tuntemaan olomme hyvin tervetulleiksi. Opiskelijat, henkilökunta ja koulujen oppilaat ovat avoimen ystävällisesti antaneet meidän tutustua omaan arkeensa.

Raumalle palattuaan opiskelijat aloittavat tutkimusaineistonsa analysoinnin ja jäävät innolla odottamaan toukokuuta, jolloin joukko intialaisia opiskelijoita saapuu vastavierailulle Suomeen viimeistelemään omia opinnäytetöitään

– Olemme hyvin tyytyväisiä tähän yhteistyöhön ja uskomme, että tämä on vasta ensimmäinen askel kohti lukuisia yhteistyöprojekteja Suomen ja Intian välillä, opiskelijat toteavat.
nakyma-koululta.jpg
Näkymä Nankarin koululta.