Opiskelijoiden tekemät videot opastavat puhevammaisten kohtaamiseen – Puhevammaisten viikko 5.–11.10.

05.10.2020

Turun yliopiston logopedian opiskelijat ja Diakonia-ammattikorkeakoulun Turun-kampuksen puhevammaisten tulkkiopiskelijat ovat tuottaneet videoita puhevammaisten kohtaamiseen sekä puhevammaisten palveluihin ja kommunikaatiomenetelmiin liittyen. Innoittajana videoiden teossa on 5.10. alkaen vietettävä Puhevammaisten viikko.

Videoilla halutaan herättää kiinnostusta puhevammaisten kommunikointiin, antaa välineitä arjen kommunikaatiohaasteiden ratkomiseen ja luoda mahdollisuuksia kohdata eri tavoin kommunikoivia aidossa ja välittävässä vuorovaikutuksessa.

– Teimme tänä vuonna ensimmäistä kertaa yhteistyötä kahden korkeakoulun välillä puhevammaisten viikkoon liittyen, kertovat Turun yliopiston logopedian henkilökuntaan kuuluvat yliopisto-opettaja Pia Lindevall ja yliopistonlehtori Kati Renvall.

– Tämä projekti vahvistaa alueellista saman alan koulutusten yhteistyötä, jota Diak jatkaa mielellään, sanoo lehtori Karoliina Joutsia Diakista.

Vuosittaista Puhevammaisten viikkoa vietetään 5.–11.10.2020 maanlaajuisesti. Puhevammaisten viikko on Kehitysvammaliiton tietotekniikka- ja kommunikaatiokeskus Tikoteekin koordinoima tapahtuma, joka toteutetaan yhteistyössä lukuisien puhevamma-alan järjestöjen ja muiden toimijoiden kanssa.

Puhevammaisten viikon tarkoituksena on tuoda tietoa puhevammaisuudesta sekä saada puhevammaisten henkilöiden ääni kuuluviin. Tänä vuonna viikkoa vietetään teemalla ”Luodaan mahdollisuuksia”.

>> Katso videoita, kaikki katsottavissa vuoden loppuun saakka.

Luotu 05.10.2020 | Muokattu 05.10.2020