Osa 1800-luvulla Suomeen tuoduista kasveista kotiutui – perinnekasvit esillä Piha ja puutarha -messuilla

29.03.2019

Turun messukeskuksessa 29.–31.3.2019 järjestettävillä Piha ja puutarha -messuilla voi tutustua 1800-luvun puutarhojen kasveihin. Turun yliopiston museologian opiskelijat ovat olleet mukana suunnittelemassa ja toteuttamassa perinnekasveja kuvaavaa osastoa.

Perinnekasviosasto sijaitsee messukeskuksen B-hallissa ja tänä vuonna teemana ovat professori Carl Reinhold Sahlbergin kasvit. Sahlberg oli Turun Akatemian ja Keisarillisen Aleksanterin yliopiston professori ja kasvitieteellisten puutarhojen esimies.

Toisilta mantereilta ja seuduilta tuotiin 1800-luvulla Suomeen tuhansia kasvilajeja, joista osa kotiutui ja muuntui vuosikymmenten kuluessa perinnekasveiksemme. Sahlbergilla oli keskeinen rooli uusien kasvien tilaamisessa Suomeen ja viljelykokeiluissa.

– Perinnekasvien osastolla nostetaan esiin joitakin kasveja Sahlbergiin liittyvistä 1800-luvun alkupuolen ja puolenvälin puutarhoista. Näitä ovat Turun akatemian puutarha, Keisarillisen Aleksanterin yliopiston Kaisaniemen puutarha, Suomen Puutarhaviljelysseuran Kupittaan puutarha sekä Uudenkartanon ja Huvituksen puutarhat Yläneellä, kertoo museologian kurssin vetäjä Sirkku Pihlman.

Sahlberg ja hänen niin ikään kasveista innostunut tyttärensä Hedda Sahlberg tilasivat Kupittaan puutarhasta 1840-luvulla kotiinsa Yläneen Uuteenkartanoon muun muassa kaktuksia, tohvelikukkia, verenpisaroita, puksipuita, sypressejä ja rhododendroneita. Useimmista heidän tilaamistaan kasveista ei tullut milloinkaan perinnekasveja, mutta oli myös kasveja, jotka jäivät alueelle.

Turun yliopiston museologian puutarhakurssi ja Luonnonvarakeskus toteuttivat osaston yhdessä Turun messukeskuksen kanssa. Osastolla ympätään myös joitakin vanhoja omenalajikkeita, joita Sahlbergin Huvituksessa viljeltiin, ja myydään vanhoja tuoksupelargoneja, joita jo Kupittaan puutarhassa oli kaupan 1840-luvulla. Lisäksi osastolla on tavattavissa mehiläishoitaja ja 4H:n nuoret askartelevat lasten kanssa hyönteisiä puutarhaa pölyttämään.

Lystmettän lehtoasteri, joka on siirretty ilmeisesti Turun akatemian puutarhasta Carl Reinhold Sahlbergin Yläneen Uudenkartanon puistoon 1800-luvun alussa. Kasvi on Pehr Kalmin Amerikan matkan peruja.

Luotu 29.03.2019 | Muokattu 29.03.2019