Osmo Ikolan rahaston stipendi FM Tomi Koivuselle

24.11.2020

Suomen Kielen Seura luovutti Tomi Koivuselle Osmo Ikolan rahaston stipendin vuoden parhaasta suomea tai sen sukukieliä käsittelevästä pro gradu -tutkielmasta. Stipendi luovutettiin Koivuselle 24.11. järjestetyssä Suomen Kielen Seuran juhlaseminaarissa, jossa julkistettiin myös seuran uudet kunniajäsenet.

Koivunen tutki pro gradu -tutkielmassaan udmurtinkielisten opiskelijoiden puheessa esiintyvää venäjänkielistä lainasanastoa ja koodinvaihtoa. Palkitsemisperusteissa korostetaan aiheen ajankohtaisuutta, sillä udmurtti on vaarantunut vähemmistökieli, jossa valtakieli venäjän vaikutus on voimakas. Udmurtin koodinvaihtoa ei ole aikaisemmin tutkittu.

Koivusen pro gradu -tutkielman valossa aikaisempien tutkijoiden universaaleina pidetyt käsitykset siitä, etteivät adverbit ja konjunktiot esiintyisi koodinvaihdossa tai ettei niitä lainattaisi, osoittautuivat vääriksi udmurtin kohdalla. Koodinvaihtoanalyysin ohella Koivunen teki lukuisia mielenkiintoisia havaintoja nykyudmurtista ja sen kielenkäytöstä.

Osmo Ikolan rahaston stipendi luovutetaan vuoden parhaan suomea tai sen sukukieliä käsittelevän pro gradu -tutkielman kirjoittajalle. Stipendin arvo oli tänä vuonna 1011 euroa ja se luovutettiin Tomi Koivuselle Suomen Kielen Seuran juhlaseminaarissa ”Akateeminen suomi satavuotiaassa Turun yliopistossa” tiistaina 24. marraskuuta 2020.

Aimo Hakanen ja Kaisa Häkkinen Suomen Kielen Seuran kunniajäseniksi

Juhlaseminaarissa julkistettiin myös seuran kaksi uutta kunniajäsentä: Turun yliopiston suomen kielen emeritusprofessorit Aimo Hakanen ja Kaisa Häkkinen. Sekä Hakanen että Häkkinen ovat ansioituneet seuran edustamien tieteenalojen edistämisessä ja tunnetuksi tekemisessä. Molemmat myös toimivat pitkään Suomen Kielen Seuran esimiehinä, Hakanen vuosina 1980–1994 ja Häkkinen vuosina 2001–2009.

Vuonna 1929 perustettu Suomen Kielen Seura yhdistää toiminnassaan suomen kielen, kulttuurin ja kirjallisuuden tutkimuksen ja harrastuksen. Seura on yksi vanhimpia Helsingin ulkopuolella toimivia tieteellisiä seuroja. Suomen Kielen Seuran vuosijulkaisussa Sananjalassa ilmestyy vuosittain noin kymmenen tieteellistä artikkelia, katsausosasto ja kirjallisuusarvosteluja.

> Suomen Kielen Seuran verkkosivusto

Luotu 24.11.2020 | Muokattu 25.11.2020