Paavo Nurmi -keskus tarjoaa vinkkejä terveyden ja hyvinvoinnin ylläpitämiseen poikkeusoloissa

20.04.2020

Paavo Nurmi -keskus (PNK) on Turun yliopiston yhteydessä toimiva liikuntalääketieteen keskus, jonka tavoitteena on lisätä yksilön ja yhteisöjen hyvinvointia liikunnan ja terveiden elämäntapojen avulla. Keskus tarjoaa uuden videosarjan välityksellä vinkkejä hyvinvoinnin ylläpitämiseen koronapandemian aiheuttamissa poikkeusoloissa.

Paavon vinkkejä toimivaan etäpäivään -videosarjassa PNK:n lääkäri, LT Harri Helajärvi ja koordinaattori Sini Kokkala pureutuvat poikkeusoloissa ajankohtaisiin jaksamisen haasteisiin ja tarjoavat vinkkejä omasta hyvinvoinnista ja terveydestä huolehtimisen tueksi. Videot on tehty yhteistyössä Turun yliopiston ja CampusSportin kanssa.

– Tämän kahdeksan videon sarjan avulla PNK on omalta osaltaan piristämässä ja tuomassa vaihtelua jokapäiväiseen elämään. Nostamme perinteisten jumppavideoiden oheen kokonaisvaltaisella otteella muitakin esim. etätyössä ilmeneviä ja jokapäiväisen elämän kannalta tärkeitä asioita, Helajärvi kertoo.

– Yhdessä jaksamme paremmin, kaikkien panosta tarvitaan, muistuttaa PNK:n ylilääkäri, professori Olli J. Heinonen.

Ensimmäisessä osassa käydään läpi keinoja etäoloissa helposti muodostuvien jumitusten välttämiseen ja vetreyttämiseen.

– Pitkäkestoisissa ja staattisissa työasennoissa niska-hartiaseudun ja selän oireilu korostuu. Etätyö ja kotona työskentely tai opiskelu voivat hankaloittaa tilannetta, sillä työpiste ja työtavat voivat olla huonompia, Kokkala huomauttaa.

Tulevissa osissa käsitellään mm. työn tauottamista, sosiaalisten verkostojen tärkeyttä, energiatasoja ja unen sekä palautumisen merkitystä.

Videot julkaistaan maanantaisin ja keskiviikkoisin klo 14.00 Paavo Nurmi -keskuksen YouTube-kanavalla.

PNK on voittoa tavoittelematon liikuntalääketieteen keskus, jonka toiminnan perustana on laadukas, tutkittu tieto. PNK:n jäsenyhteisöt ovat Turun yliopisto, Turun kaupunki, Kansaneläkelaitos, Varsinais-Suomen Sydänpiiri ry. ja Turun ammattikorkeakoulu.

Luotu 20.04.2020 | Muokattu 21.04.2020