Päivähoitoikäisille oma perunaopas

01.10.2014

Tuore Perunapuuhaa lasten kanssa -julkaisu innostaa perheitä ja päivähoitoväkeä kasvattamaan ja käyttämään perunoita. Opas syntyi Turun yliopiston funktionaalisten elintarvikkeiden kehittämiskeskuksen ja Turun päiväkotien yhteistyönä. Opasta jaetaan Turun päiväkodeille ja se on vapaasti ladattavissa netistä.

Perunapuuhaa lasten kanssa -oppaasta löytyvät muun muassa kuvalliset ohjeet perunan keittämiseen, kuorimiseen ja perunamuusin tekoon, joiden avulla perheen pienimmätkin voivat tutustua perunaan.

– Opas on mainio esimerkki Turun yliopiston, Turun kaupungin varhaiskasvatuksen ja Arkean ruokapalveluiden välisestä yhteistyöstä, joka alkoi jo vuonna 2009 aistilähtöisen ruokakasvatuksen kanssa, sanoo yksi oppaan tekijöistä, akatemiatutkija Mari Sandell funktionaalisten elintarvikkeiden kehittämiskeskuksesta (FFF).

Oppaan pohja koottiin Turun kulttuuripääkaupunkivuonna, kun turkulaisissa päiväkodeissa ideoitiin koko perhettä innostavia perunapuuhia. Esityksiä, opetusmateriaalia, kasvatustuokioita ja perunankäsittelyohjeita koottiin Heinikonkadun, Käsityöläiskadun, Viinamäenkadun, Anniitunkadun, Arkeologinkadun, Kymenlaaksonkujan, Niitunniskantien ja Sairashuoneenkadun päiväkodeissa.

Ideoista syntyi Turun yliopiston funktionaalisten elintarvikkeiden kehittämiskeskuksen Vilja vinkkaa: Perunapuuhaa lasten kanssa -opas, jota täydentäviä videoita on nähtävissä netissä.

– Sekä ruuan syöminen että tekeminen ovat hauskaa puuhaa ja niistä voi helpostikin saada hyvän mielen. Ruoka tarjoaa myös valtavasti mahdollisuuksia yhdessäoloon ja luonnonihmeiden tutkailuun, jos päästämme luovuuden ja rohkeuden irti, Sandell sanoo.

Oppaaseen on koottu erilaisia perunan ympärille suunniteltuja ruokakasvatusaktiviteetteja sekä kerrotaan yleisemmin perunasta ja perunantuotannosta.

Perunalla on paikkansa suomalaisessa ruokakulttuurissa ja ruokalautasella. Vuonna 2012 perunaa kulutettiin keskimäärin 52 kg henkilöä kohti. Suomessa perunaa viljelee kaiken kaikkiaan jopa 8 800 maatilaa ja sen kokonaisviljelyala on jopa 22 000 hehtaaria. Varsinais-Suomessa on 1252 perunaa viljelevää tilaa. Varhaisperunasta suurin osa tuotetaan Varsinais-Suomessa.

Funktionaalisten elintarvikkeiden keittämiskeskus julkaisi oppaan yhteistyössä Varsinais-Suomen ruokaketjun kehittämishankkeen (VARRU), Turun kaupungin varhaiskasvatuksen ja Arkean ruokapalveluiden kanssa.

>> Perunaoppaaseen

Erja Hyytiäinen