PEI mukana Turun Eurooppa-foorumissa 30.8.-1.9.

16.08.2023

Pan-Eurooppa Instituutti on tänä vuonna edustettuna Turun Eurooppa-foorumiin kahdessa erillisessä paneelissa. Keskusteluja pääsee seuraamaan verkossa Eurooppa-foorumin virallisilla sivuilla. Kaikki paneelit myös tallennetaan ja niitä pääsee katsomaan jälkikäteen tapahtuman sivuilta.

Pan-Eurooppa Instituutin johtaja, Turun yliopiston kansainvälisen liiketoiminnan professori Kari Liuhto osallistuu paneelikeskusteluun: Suomen ulko- ja turvallisuuspolitiikan kahtiajako uudessa kylmän sodan maailmassa. Toisina panelisteina toimivat Suomen pankin pääjohtaja Olli Rehn ja kansanedustaja Pekka Haavisto. Moderaattorina paneelissa toimii professori emeritus Paavo Okko. Paneelin järjestää Turun Paasikivi-seura.

Kari Liuhto  .

Tämän lisäksi Pan-Eurooppa Instituutin tutkimuspäällikkö Anna Karhu ja tutkijatohtori Eini Haaja toimivat moderaattoreina paneelille: Transatlantic trade relations in turmoil: a challenge or an opportunity for Nordic export companies? Paneeli käsittelee transatlanttisia kauppasuhteita ja niiden vaikutusta pohjoismaisille vientiyrityksille. Euroopan unionin ja Yhdysvaltojen kauppasuhteet ovat nousseet keskeiseksi puheenaiheeksi viimevuosien aikana ja perinteiseen kauppapoliittiseen retoriikkaan on ilmestynyt uusia painotuksia mm. turvallisuuteen ja vihreään siirtymään liittyvistä arvoista. Keskustelussa mukana ovat:

Anders Ahnlid, pääjohtaja, Ruotsin kauppakollegio
Kristiina Helenius, toimitusjohtaja, Miltton USA
Edvard Johansson, professori, Kauppakorkeakoulu, Åbo Akademi
Petri Vuorio, johtaja, Elinkeinoelämän keskusliitto (EK)

Paneeli toteutetaan yhteistyössä Turun yliopiston ja Åbo Akademin kanssa.

Anna Karhu         Eini Haaja

Tervetuloa mukaan seuraamaan keskusteluja!

LogoLogo 2Logo 3

Luotu 16.08.2023 | Muokattu 16.08.2023