Professori emeritus Mika Scheinin valittiin kliinisten lääketutkimusten ammattilaisten vuoden tutkijaksi 2022

28.10.2022

Kliinisten lääketutkimusten ammattilaiset ovat valinneet vuoden 2022 tutkijaksi Turun yliopiston professori emeritus Mika Scheininin. Scheinin palkittiin Lääketietokeskuksen järjestämässä Kliinisten tutkimusten foorumissa 27.10.2022 Helsingissä.

Mika Scheinin.Kliinisten lääketutkimusten ammattilaiset ovat valinneet vuoden tutkijaksi Mika Scheininin (CRST Oy, Clinical Research Services Turku), vuoden tutkimushoitajaksi Emilia Saksa (HUS MeVac) ja vuoden CRA:ksi Leena Huoponen (Optimapharm Nordic Oy). Voittajat valittiin kliinisen lääketutkimuksen ammattilaisten antamien ehdotusten perusteella. Valintaraatiin kuului niin lääkeyrityksissä kuin terveydenhuollon tutkimuskeskuksissa työskenteleviä henkilöitä.

Vuoden tutkijaksi valittu lääketieteen ja kirurgian tohtori Mika Scheinin toimii Clinical Research Services Turku (CRST) Oy:n tutkimusjohtajana. Hän on toiminut Turun yliopiston kliinisen farmakologian ja farmakologian professorina sekä Tyksin kliinisen farmakologian ylilääkärinä.

Valintaraadin perusteluissa painoi Scheininin yli 40 vuoden kliinisen tutkimuksen kokemus, sekä merkittävät roolit kliinisen tutkimuksen puolestapuhujana:

– Mika on ollut perustamassa kliinisten tutkimusten palveluyksikköä Turun yliopiston alaisuudessa vuonna 1995, sekä yhtiöittämässä toimintaa vuonna 2014. Hän on toiminut päätutkijana lukuisissa tutkimuksissa perustamisesta lähtien, palkinnon perusteluissa todetaan.

Perusteluissa mainitaan myös muun muassa Scheininin aktiivinen rooli GCP-kouluttajana sekä Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin eettisessä toimikunnassa.

Tänä vuonna 18. kertaa järjestetty Kliinisten tutkimusten foorumi on verkostoitumis- ja koulutuskokonaisuus kaikille kliinisten tutkimusten parissa toimiville. Vuonna 2022 foorumin aiheina oli muun muassa uudistunut tutkimuslainsäädäntö, CTIS-portaali sekä tietoaltaiden hyödyntäminen kliinisessä tutkimuksessa.

Luotu 28.10.2022 | Muokattu 28.10.2022