Professori Ilmar Talven asema kansatieteen kehittäjänä esille juhlaseminaarissa

28.08.2019

Virolaistaustaisen Ilmar Talven vaikutus suomalaisen ja erityisesti turkulaisen kansatieteellisen tutkimuksen kehitykseen nostetaan esille juhlaseminaarissa syyskuun alussa. Talve toi 1960-luvulla Suomeen modernin, kaupungistumiseen ja työväestöön pureutuvan, tutkimussuuntauksen.

Kansainvälinen The Legacies of Professor Ilmar Talve -seminaari järjestetään Talven 100-vuotissyntymävuoden kunniaksi.

– Professori Ilmar Talven ura sekä tieteen että taiteen parissa oli merkittävä, mutta hänen panostaan tieteeseen ei juuri ole käsitelty. Tieteellisessä seminaarissa käsitellään hänen etnologiaan jättämäänsä  perintöä, Turun yliopiston kansatieteen professori Helena Ruotsala sanoo.

Kansatieteen oppiaine perustettiin Turun yliopistoon vuonna 1958, ja Talve toimi oppiaineen professorina 1960–1986.

Ruotsissa opintonsa loppuun suorittanut Talve toi Turkuun modernin ajattelun. Hän valitsi tutkimuksen painopistealueiksi etnologeille uudet kohteet: teollisuustyöväen ja ammattiryhmien kulttuurin, maaseudun murroksen teollistumiskaudella ja kaupunkikansatieteellisen tutkimuksen.

Ruotsalan mukaan Talven tieteellisen työn vaikutukset välittyvät ja kehittyvät edelleen.

– Nykyään voimme puhua yhteiskunnallisesta kansatieteestä tai yhteiskunnallisesta etnologiasta. Seminaarimme tarkoituksena on muodostaa alusta uudelle monitieteiselle arkielämäkeskustelulle, Ruotsala sanoo.

Turkulaisessa kansatieteessä käydään tänä päivänä keskustelua niin murroksesta kuin muutosprosesseistakin. Esimerkkeinä tästä Ruotsala mainitsee kaupunkitutkimusohjelman, kuntarakenteen ja maaseudun muutoskeskustelun sekä yrityskulttuurin.

Seminaari järjestetään kaksipäiväisenä 6.–7.9.2019. Seminaarissa esiintyvät muiden muassa Talvesta ja Virosta kertova Tarton yliopiston etnologian professori Art Leete sekä Talvesta ja turkulaisesta kansatieteestä kertova Turun yliopiston kansatieteen emeritusprofessori Pekka Leimu. Lundin yliopiston etnologian tutkija Karin Gustavssonin aiheena puolestaan on ruotsalainen kansatiede toisen maailmansodan jälkeen. Ilmar Talvesta sekä eurooppalaisen etnologian tieteellisen ajattelutavan muutoksesta Suomessa puhuu Helsingin yliopiston vararehtori Hanna Snellman ja lisäksi emigranttikansatieteilijä Talvesta kuullaan Viron kansallismuseon tutkija Marleen Metslaidin esitelmä.

Luentojen lisäksi seminaarissa järjestetään työryhmät, joissa pureudutaan kaupunkitutkimukseen maaseutu- ja ympäristöetnologiaan, työhön ja arkielämään sekä museoihin ja arkistoihin.

Lisätietoja: Turun yliopiston kansatieteen professori Helena Ruotsala p. 040 7325 489, helruo@utu.fi

Luotu 28.08.2019 | Muokattu 28.08.2019