Professori Maritta Välimäen muotokuva paljastettiin juhlaseminaarissa

16.02.2022

Turun yliopiston hoitotieteen professori Maritta Välimäki täytti 60 vuotta syksyllä 2021. Tämän kunniaksi Välimäelle järjestettiin juhlaseminaari, jossa paljastettiin hänestä teetetty muotokuva.

Turun yliopiston hoitotieteen professori Maritta Välimäki täytti 60 vuotta 25.10.2021. Välimäen merkkipäivää juhlittiin yliopistolla Säätiö-salissa ja etäyhteyden välityksellä perjantaina 11.2.2022.

Helena Leino-Kilpi ja Maritta Välimäen muotokuva.
Hoitotieteen laitoksen johtaja Helena Leino-Kilpi lausui tilaisuuden tervehdyssanat. Välimäen muotokuvan on laatinut valokuvataiteilija Esa Piiroinen.

Muotokuvan otti vastaan Turun yliopiston kokoelmiin lääketieteellisen tiedekunnan dekaani Pekka Hänninen.

Mielenterveyteen suuntautuvan hoitotieteen edelläkävijä

Professori Välimäki on mielenterveyteen suuntautuvan hoitotieteen edelläkävijä ja visionääri. Hänen tutkimustyönsä mielenterveyshoidon saralla on ollut merkittävässä osassa potilaskeskeisyyden, potilaiden oikeuksien ja terveysteknologian kehityksessä.

Välimäki on toiminut professorina hoitotieteen laitoksella vuodesta 2005 alkaen. Hän on lisäksi toiminut professorina, vierailevana tutkijana ja erilaisissa kunniatehtävissä ulkomaisissa yliopistoissa. Parhaillaan hän työskentelee professorina Central South Universityssä, Changsassa, Kiinassa.

Välimäki on tuottanut lukuisia innovaatioita mielenterveyshoitoon. Hän on myös ollut aktiivinen tieteellisen tiedon julkaisija, kattaen muun muassa yli 300 tieteellistä artikkelia, oppikirjoja ja kirjan lukuja.

Välimäki on toiminut opettajana ja ohjaajana lukuisille nuoremmille tutkijoille. Hän on ohjannut yli 20 väitöskirjaa. Hän on myös johtanut lukuisia kansainvälisiä koulutuksen ja opetuksen kehittämishankkeita niin hoitajien täydennyskoulutuksen, maisterikoulutuksen kuin tohtorikoulutuksenkin saralla.

Välimäen muotokuvan paljastamista seurasi juhlaseminaarissa hänen keskeisten yhteistyökumppaneiden ja entisten opiskelijoiden puheenvuorot.

Seminaarin teemana oli mielenterveyden ajankohtaiset kysymykset. Näihin kysymyksiin syvennyttiin muun muassa apulaisprofessori Christina Athanasopouloun puheenvuorossa kansainvälisestä mielenterveystutkimuksesta ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen kehittämispäällikkö Anu Vähäniemen esityksessä kansallisesta mielenterveysohjelmasta. Mielenterveyspalveluita käyttävän henkilön näkökulman päivään toi Turun Mielenterveysyhdistys ITU ry:n toiminnanjohtaja Eeva Siivonen.

Luotu 16.02.2022 | Muokattu 16.02.2022