Professori Mike Hill luennoi valkoisuudesta presidentti Trumpin ajan Yhdysvalloissa

22.11.2018

Yhdysvaltain valkoisuuden tutkimuksen kärkinimi Mike Hill luennoi Turun yliopistossa valkoisuuden identiteettipolitiikan, populismin ja nationalismin noususta Trumpin presidenttiyden aikana. Kaikille avoin luento pidetään tiistaina 4.12. Educarium-rakennuksen (Assistentinkatu 5) luentosalissa Edu3 kello 14.5-15.45.

​Albanyn yliopiston (SUNY) professori Mike Hill johdattaa luennollaan kysymyksiin Yhdysvaltain nykyiseen poliittiseen ilmapiiriin johtaneista kehityskuluista kriittisen valkoisuuden tutkimuksen näkökulmasta.

Asiantuntijat ympäri maailmaa pohtivat, miksi populismilla ratsastava Donald Trump tuli valituksi valkoisen talon isännäksi. Keskustelussa Hill avaa kysymyksiä siitä, miksi tutkijat ja politiikan asiantuntijat eivät osanneet ennustaa valkoisen nationalismin nousua.

Miten vallitsevat käsitykset valkoisuudesta rakentuvat menneisyyden mielikuvien ja nykytodellisuuden pohjalta?

Professori Mike Hill on tullut tunnetuksi erityisesti kriittisen valkoisuuden tutkimuksen teoreetikkona. Hillin vuonna 1997 toimittama kirja Whiteness: A Critical Reader (1997) oli uraauurtava kriittisen keskustelun avaaja valkoisuuden monisyisestä problematiikasta Yhdysvalloissa. Vuonna 2004 ilmestynyt After Whiteness: Unmaking an American Majority pureutuu vuoden 2001 lokakuun terrori-iskujen jälkeiseen aikaan, jossa ajatus valkoisten vähemmistöasemasta kiihdytti valkoisten huolta valta-aseman menettämisestä.

Hillin muita julkaisuja ovat mm. valistuksen ajan filosofiin keskittyvä kirja The Other Adam Smith (yhdessä Warren Montagin kanssa). Seuraavaksi ilmestyvä teos Ecologies of War: The Human Terrain ruotii nykyajan sodankäynnin teknologiaa ja filosofiaa.

Tapahtuman järjestää Turun yliopiston Pohjois-Amerikan tutkimuksen John Morton -keskus (JMC).

Luotu 22.11.2018 | Muokattu 22.11.2018