Professori Pekka Vallittu Itä-Suomen yliopiston kunniatohtoriksi

20.01.2020

Itä-Suomen yliopisto järjestää tohtoripromootion Kuopion kampuksella 4.–6. kesäkuuta 2020. Promootiossa vihitään yliopistosta valmistuneiden tohtorien lisäksi 13 uutta kunniatohtoria. Kunniatohtorin arvo on merkittävin huomionosoitus, jonka yliopisto voi antaa.

Kuopion promootiossa kunniatohtoreita vihkivät kampuksella toimivat tiedekunnat eli luonnontieteiden ja metsätieteiden tiedekunta, terveystieteiden tiedekunta sekä yhteiskuntatieteiden ja kauppatieteiden tiedekunta.

– Tiedekunnat kutsuvat tieteen, taiteen ja yhteiskunnallisen elämän jättiläisiä kunniatohtoreiksi innoittamaan nuoria tohtoreitamme ja ylipäätään Itä-Suomea, promootiotoimikunnan puheenjohtaja Katri Vehviläinen-Julkunen kertoo.

Terveystieteiden tiedekunta vihkii hammaslääketieteen kunniatohtoriksi professori Pekka Vallitun. Turun yliopiston hammaslääketieteen laitoksen ja Turun kliinisen biomateriaalikeskuksen johtaja, biomateriaalitieteen professori Pekka Vallittu on yksi kansainvälisesti arvostetuimpia hammaslääketieteen tutkijoita. Innovatiivisessa tutkimustyössään hän on muun muassa kehittänyt metallittomia kuituvahvisteisia kudosten korjausmateriaaleja, kuten kallovammojen hoitoon soveltuvia implantteja. Tulokset ovat johtaneet lukuisiin patentteihin ja yritystoimintaan.

Vallittu opiskeli hammaslääkäriksi Kuopiossa. Itä-Suomen yliopiston hammaslääketieteen yksikön kanssa hän on tehnyt koulutus- ja tutkimusyhteistyötä sen perustamisesta asti. Vallittu on innostava opettaja ja aktiivinen tiedepoliittinen keskustelija, joka on taistellut ansiokkaasti hammaslääketieteen tiederahoituksen puolesta.

Luotu 20.01.2020 | Muokattu 21.01.2020