Professori Pentti Huoviselle vuoden 2021 A.I. Virtanen -palkinto

10.12.2021

Turun yliopiston bakteeriopin professori Pentti Huovinen saa 10 000 euron arvoisen A.I. Virtanen -palkinnon tunnustuksena laaja-alaisista tutkimuksistaan bakteerien merkityksestä ihmiselle. Huovinen on tutkinut antibioottien käyttöä infektioiden hoidossa, bakteerien antibioottiresistenssiä sekä viime vuosina suolistomikrobiston ja terveyden välisiä yhteyksiä. Huovisen tutkimus on myös käytäntöön sovellettavaa ja hän on aktiivinen tieteen popularisoija.

Pentti Huovinen,
Bakteeriopin professori Pentti Huovinen.

Kemian Nobel-palkinnon vuonna 1945 saaneen akateemikko, professori Artturi Ilmari Virtasen mukaan nimetty AIV-palkinto jaetaan nyt 20. kerran.

Palkinto luovutetaan professori Pentti Huoviselle 10.12.2021 Helsingin yliopistossa pidettävässä juhlassa, jossa hän luennoi aiheesta ”Hyvät, pahat bakteerit”. Huovinen on otettu saamastaan tunnustuksesta.

– Nobelisti A.I. Virtasen nimeä kantava palkinto on Suomen merkittävimpiin kuuluva tiedepalkinto. On suuri kunnia liittyä maineikkaiden palkittujen joukkoon. Vaikka Virtanen sai Nobelin kemian palkinnon, hän oli oikeastaan bakteriologi. Hänen kunniakseen on jopa nimetty bakteeri, Acidipropionibacterium virtanenii. Bakteriologina rohkenen tuntea yhteenkuuluvuutta hänen töidensä äärellä. Bakteerien merkitys terveyden edistäjinä on vähitellen avautumassa. Vastauksia etsitään kysymyksiin, mistä saamme terveyttä edistäviä bakteereita, miten ruokimme niitä ja pidämme niistä huolta, Huovinen sanoo.

Huovinen on ansioitunut ja aktiivinen tutkija, joka on ennakkoluulottomasti ja laaja-alaisesti tutkinut bakteereiden merkitystä ihmiselle monesta näkökulmasta: antibioottien käyttöä infektioiden hoidossa ja toisaalta bakteerien antibioottiresistenssin kauaskantoisia vaikutuksia sekä viime vuosina suolistomikrobiston ja terveyden välisiä yhteyksiä.

Koulutukseltaan Huovinen on lääketieteen ja kirurgian tohtori ja kliinisen mikrobiologian erikoislääkäri. Huovinen on julkaissut yli 400 tieteellistä artikkelia ja häntä on referoitu yli 12 000 kertaa. Hän on ohjannut yli 20 väitöskirjaa ja toiminut vastaväittäjänä samoin yli 20 kertaa. Vuosina 2014-2019 Huovinen toimi Turun yliopiston lääketieteellisen tiedekunnan dekaanina.

Huovinen on aktiivisesti popularisoinut tiedettä, muun muassa kirjoittanut lukuisia yleistajuisia kirjoja ja pitänyt tiedeaiheista radio-ohjelmaa noin 15 vuoden ajan. Hänellä on lukuisia kotimaisia ja kansainvälisiä luottamustoimia. Huovinen on myös toiminut politiikassa − kuten A.I. Virtanen aikanaan.

A.I. Virtanen kunniamitali.AIV-palkinto pohjautuu nimensä mukaisesti Artturi Ilmari Virtasen perinnölle, ja sen jakavat Suomalaisten Kemistien Seura, Biobio-seura (Societas Biochemica, Biophysica et Microbiologica Fenniae) ja Ravitsemuksen Tutkimussäätiö.

Palkintoon kuuluu rahapalkinnon lisäksi kuvanveistäjä Aimo Tukiaisen suunnittelema hopeinen A. I. Virtanen -mitali sekä kunniakirja.

Luotu 10.12.2021 | Muokattu 10.12.2021