Professori Satu Lahden muotokuva paljastettiin Dentaliassa

07.10.2022

Professori Satu Lahti täytti 60 vuotta 12. maaliskuuta 2022. Hänestä maalattu muotokuva paljastettiin Dentaliassa ja luovutettiin Turun yliopiston kokoelmiin.

Professori Satu Lahden muotokuva paljastettiin Dentaliassa Arje Scheinin -salissa torstaina 6.10.2022. Tilaisuuteen osallistui Lahden kollegoita, läheisiä sekä tiedekunnan johtoa ja opiskelijoita.

Satu Lahti on toiminut Turun yliopiston sosiaalihammaslääketieteen professorina vuodesta 2011. Hammaslääketieteen laitoksen varajohtajana hän toimi vuosina 2012-2016.

Pekka Vallittu.Hammaslääketieteen laitoksen johtaja, professori Pekka Vallittu lausui tilaisuuden avajaissanat.

Professori Lahti kertoi tilaisuudessa omasta henkilöhistoriastaan ja avasi muotokuvan taustoja. Lahti työskenteli nuorena tutkijana vuosina 1986-1990 Muhimbili-projektissa Tansaniassa ja WHO:n apulaisasiantuntijana 1991–1993 Nigeriassa ja Mauritiuksellla. Afrikassa vietettyjen vuosien innoittamana hän halusi teettää muotokuvansa afrikkalaisella taiteilijalla.

Satu Lahti ja muotokuva.
Satu Lahden muotokuvan on maalannut tansanialainen kuvataiteilija Hamas Mruta, joka tunnetaan myös taiteilijanimellä Chado.

Lahti kertoi tilaisuudessa, että hänen ensimmäinen Tansaniasta ostettu taulu on Mrutan isoisän maalaama teos. Iloinen sattuma selvisi hänelle vasta oman muotokuvansa valmistumisen jälkeen.

”Yhteistyö ja ilo on voimaa”

Satu Lahti on valmistunut hammaslääketieteen lisensiaatiksi ja väitellyt Kuopion yliopistosta. Hän työskenteli vuosina 1996-2011 Oulun yliopistossa, jossa hän oli perustamassa sosiaalihammaslääketieteen oppialaa ja pelkoklinikkaa.

Tutkimuksessaan professori Lahti on keskittynyt erityisesti hammashoitopelkoon, suunterveyteen liittyvään elämänlaatuun sekä lasten ja nuorten terveyskäyttäytymiseen.

Satu Lahti on myös ohjannut lukuisia väitöskirjoja ja vastaa oman oppiaineensa peruskoulutuksesta ja tieteellisestä jatkokoulutuksesta. Erikoishammaslääkärikoulutuksen vastuuhenkilönä hän toimii Turun yliopistossa ja vuosina 2013-2022 Tampereen yliopistossa.

Lahdella on ollut monia kansallisia ja kansainvälisiä luottamustehtäviä. Hän on muun muassa toiminut Suomen Hammaslääkäriseura Apollonian puheenjohtaja vuosina 2013-2015.

Professori Lahti avasi tilaisuuden lopuksi itselleen tärkeitä asioita ja oppeja omalta uraltaan.

– Kaiken tutkimuksen pitää pohjautua vahvalle etiikalle. Meidän täytyy myös kunnioittaa toisia tutkimusaloja ja oman tutkimuksemme tulee seisoa omilla jaloillaan. Itselleni on myös ollut tärkeää kouluttaa uusia hammaslääkäreitä ja tutkijoita. Muistakaa, että yhteistyö ja ilo on voimaa, Lahti päätti puheensa.

Dekaani Pekka Hänninen.
Muotokuva luovutettiin lääketieteellisen tiedekunnan dekaanille Pekka Hänniselle lisättäväksi yliopiston kokoelmiin.

Luotu 07.10.2022 | Muokattu 07.10.2022